Mångfald och klass inom scenkonsten - ett samtal om representation

TTP

22 Mars: TTP anordnar panelsamtal om representation på Inkonst, Lilla scenen

Representation har diskuterats i flera år inom scenkonsten, men hur långt har vi egentligen kommit? Scenkonstutbildningar och scener lockar fortfarande mest den vita medelklassen, vad behöver vi göra för att skapa en scenkonst för alla?

Hur är det med publiksiffror, mångfald, att de som söker konstnärliga utbildningar kommer från mer välutbildade familjeförhållanden än genomsnittet…. Hur angelägen blir och är dagens scenkonst? Hur kan vi sänka trösklar och behöver vi förändra synen på scenkonst för att förändring ska vara möjlig?

Med ett fokus på mångfald och klass inom scenkonsten har vi bjudit in gäster från olika delar av fältet för att diskutera hur problemet ser ut idag och vad som behöver göras.

Panelen består av:

Kitte Wagner
VD och konstnärlig ledare för Malmö Stadsteater.

Željko Santrač
Skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för teater Theatron.

Richard Sseruwagi
Skådespelare, som spelat på många stora teaterscener i Sverige och är aktuell i Svart mask vit mask i K-Special på SVT.

Alexander Abdallah
Skådespelarstudent på Teaterhögskolan i Malmö. Medverkar bland annat i Edit: Stories på SVTplay.

Ytterligare namn kan tillkomma.

Evenemanget är öppet för alla och kostnadsfritt. Ingen föranmälan krävs.

Dörrarna öppnar 18.30 och samtalet börjar 19.00

Varmt välkomna till Inkonst för ett spännande samtal!