Utlysning av den fristående kursen

”Skådespelarens arbete framför och bakom kameran”

Under perioden 31 augusti till 8 november 2015 kommer Teaterhögskolan i Malmö att genomföra den fristående kursen ”Skådespelarens arbete framför och bakom kameran”. Kursen är på avancerad nivå, ges på heltid och omfattar 15 hp.

Filmkursen innehåller filmskådespeleri och berör även filmregi, produktion, manusarbete och casting. Medverkande gästföreläsare är filmregissören och manusförfattaren Lukas Moodysson samt andra yrkesverksamma representanter från filmbranschen som filmregissörer och producenter. Dessutom kommer en rollsättare hålla en casting-workshop. Kursansvarig är filmregissören Goran Kapetanovic.

Förkunskapskrav

Särskild behörighet för kursen är kandidatexamen i skådespelarkonst eller erfarenhet som bedöms motsvara detta.

Urvalskriterier

Urvalet grundas på de sökandes brev med självpresentation som ger en bild av den sökandes bakgrund samt varför den sökande vill gå kursen. Det som bedöms är hur relevant teatererfarenhet den sökande har, hur stark motivation den sökande ger uttryck för samt omfattning av relevant utbildning den sökande har.

I ansökan bifogar du ett personligt brev på max 2 sidor med motivering till ansökan till kursen samt examensbevis eller ansökan om dispens. Brevet ska innehålla beskrivning av erfarenhet du bedömer som meriterande för kursen, en självpresentation som ger en bild av din bakgrund, studier och livserfarenhet samt en redogörelse för motiven till varför du vill följa kursen. Du ska bifoga intyg som styrker det du åberopar.

Kursansvarig och examinator ansvarar för urvalet.

Avgiftsprövning

Angående studieavgiftsstatus ska du bifoga information som styrker medborgarskap. I det fall du är befriad från studieavgift ska intyg som styrker detta bifogas med ansökan i form av giltig passkopia eller uppehållstillstånd med annat skäl än studier. Giltigt identitetskort där medborgarskap och giltighetstid framgår tydligt godtas också.

Sista anmälningsdag

Ansökan till kursen samt övriga åberopade handlingar ska vara Marta Malmsten på Teaterhögskolan tillhanda senast 2 juni. Det går bra att ansöka antingen per post eller digitalt:

Marta Malmsten
Teaterhögskolan i Malmö
200 41 Malmö

kursanmalan [at] thm [dot] lu [dot] se (kursanmalan[at]thm[dot]lu[dot]se)