E:UTSA-MÖTE I MÜNCHEN 12-13 MARS

Det europeiska nätverket för teaterhögskolor och teaterakademier

Det europeiska nätverket för teaterhögskolor och teaterakademier (Europe: Union of Theatre Schools and Academies – E:UTSA) höll sitt årsmöte på Theaterakademie August Everding i München 12-13 mars. Teaterhögskolan i Malmö, en av nätverkets grundare, var med när ny styrelse valdes och nya riktlinjer drogs upp för de kommande årens arbete.

"EUTSA is a union and exchange platform of European Theatre schools which mainly supports student-led theatre projects and collaborations with the goal to create a student network for further professional work and to enhance the educational experience."

För mer information om E:UTSA på Facebook https://www.facebook.com/eutsa/?fref=ts

Teaterhögskolan i Malmö åtog sig att tillsammans med Lithuanian Academy of Music and Theatre i Vilnius arbeta för att stärka de nordiska delarna av nätverket genom att få fler skolor från nordligaste Europa och runt Östersjön att bli medlemmar.

Deltagande skolor/akademier på mötet i München:
Theaterakademie August Everding, München, Tyskland
Accademia Nazionale d'Arte Drammatica "Silvio D'Amico", Rom, Italien
Janacek Academy of Music and Performing Arts, Brno, Tjeckien
University of Theatre and Film, Budapest, Ungern
Royal Conservatoire of Scotland, Glasgow, Storbritannien
Akademie fur Darstellende Kunst Baden-Württemberg, Ludwigsburg, Tyskland
Real Escuela Superior de Arte Dramatico, Madrid, Spanien
Conservatoire National Supérieur d'Art Dramatique, Paris, Frankrike
St Petersburg Russian State Institute of Performing Arts, St Petersburg, Ryssland
Lithuanian Academy of Music and Theatre, Vilnius, Litauen
The Alexander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art, Warszawa, Polen