“Jag säger ingenting alls”, av Teaterhögskolans Sofia von Schmalensee, visas inom samarbetet “Urpremiär!”

Jag säger ingenting alls, av Sofia von Schmalensee, Dramatikerprogrammet 2020, Helsingborgs stadsteater samarbete

Morgondagens dramatiker från Teaterhögskolan i Malmö blir en del av projektet där Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Dagblad ger lördagsmatinéer med nyskriven teater under rubriken "Viruset och vi" - ett stycke dramatik skrivs och spelas in under en vecka – och får urpremiär på tidningens site. Fyra dramatiker, fyra lördagar, fyra bilder av våren 2020 gestaltad som teater.

Som tredje Urpremiär tillgängliggörs i samarbetet monologen “Jag säger ingenting alls”, av Sofia von Schmalensee, examensstudent på Teaterhögskolan i Malmö, examen 2020.
Texten framförs av skådespelare Einar Bredefeldt, Helsingborgs Stadsteater.

Jag säger ingenting alls, av Sofia von Schmalensee

Jag förstår att sjukhusen befinner sig i en total jävla kris
Att sjukhuspersonalen går på knäna
Jag förstår
Jag menar
Det är inget nytt
Det är bara hela jävla välfärdsstaten
Som sedan länge är helt åt helvete
Och där sitter ni
Era jävla boomers
Där sitter ni i solen, njuter och äter bulle
Ni som sålde ut skiten från första början
Och ni tänker att det inte är någons fel det här
Och att det nog ska lösa sig sen
Sen när allt det här är över
Sen när befinner oss mitt i en ny jävla ekonomisk –
(paus)
Nej vad fan ska man säga
Om det här
Vad ska man göra
Ingenting
Det är försent
Från och med nu
Finns ingen dåtid

Helsingborgs Dagblads Johan Malmberg samtalar i en artikel med Sofia von Schmalensee om texten och skriver:

Låter det där som pjäs, en text skriven med viss vrede? Jo, själv menar Sofia von Schmalensee att hennes monolog snarare är en komisk och lätt absurdistisk text om ”att upprätthålla normalitet”.
När den slovenske filosofen och samtidsdebattören Slavoj Žižek i slutet av januari besökte Malmö var Sofia von Schmalensee en i publiken. Zizek, med det där rabulistiska tonfallet, förklarade att han tyckte att incelrörelsens armé av kärlekskrävande män var en rätt underbar bild. Eftersom den så precis satte fingret på det mänskliga i att vilja bli älskad.
En lockande bild också av denna vår kanske?
- Åtminstone är det en jag har använt mig av när jag skrev monologen. Jaget i texten har ett rörigt inre liv som är dolt för omgivningen och som kokar av ångest, självtvivel och ensamhetskänslor, säger Sofia von Schmalensee.

Sofia von Schmalensee kommer från poesin och skönlitteraturen, har gått skrivarutbildningar i både Skurup och Biskops-Arnö innan hon hittade fram till dramatiken och antogs till Dramatikerutbildningen.
- Jag tycker om att man i dialogskrivande så snabbt förlorar kontrollen över rollerna och att texten börjar leva sitt eget liv.
Är det inte vad Norén brukar säga, att det ska bli spännande att se vad som händer härnäst?
- Jo, men det fungerar faktiskt så.
Från poesin säger hon sig ha fått med rytmiken och den noggranna dialogen. Med den vill hon nå fram till den explosiva stämningen våren 2020.
- Vår lärare Annika Nyman brukar säga att ”dramatiken kan visa på splittringen mellan att vara djur och människa”. Den här oerhörda osäkerheten som vi nu befinner oss i tänker jag kan locka fram primitiva sidor hos oss.

“Jag säger ingenting alls” publicerades på www.hd.se lördagen den 2/5.

"Urpremiär!" del 1:

"Styx-stranden" av Teaterhögskolan i Malmös doktorand Annika Nyman -
Teaterhögskolan i Malmö som partner i “Urpremiär!”

"Urpremiär!" del 2:

“Stalker”, av Teaterhögskolans Trine Rosa Bonde >>