Minnesord: Radu Penciulescu 1930-2019

radu

Radu Penciulescu, tidigare professor på Teaterhögskolan, har avlidit vid en ålder av 88 år.

Radu Penciulescu, född 1930 i Bukarest, har som tidigare meddelats avlidit. Radu tillhör inte de mer kända teaterskaparna i Sverige, men få har haft ett sådant inflytande som han på samtida svensk skådespelar- och regikonst. Han var professor på Teaterhögskolan i Malmö under 1980- och 90-talen, och hade dessförinnan verkat som lärare i regi på Dramatiska institutet i Stockholm. Hans internationella bakgrund i Rumänien - Penciulescu hade varit regissör, teaterchef och professor i bland annat Bukarest – var vid denna tid välbehövlig i svensk teaterutbildning. Han omskapade pedagogik och antagningssystem och lade speciellt vikt vid studentens grundläggande övningar.

Radu var skeptisk till att förlita sig alltför mycket på intuition, inspiration och talang. Han betonade mer skådespelarens metodiska arbete och undersökande träning. Den fysiska gestaltningen och den sceniska situationen stod alltid i centrum för hans undersökningar – alltid grundat i en noggrann textläsning. Men Radu etablerade inte något som kan kallas hans egen metod, och han var genuint ointresserad av någon guruposition. Han verkade i samspel med etablerad tradition, som arvet från Stanislavskij, Brecht och 1900-talets avantgardism, och var försiktig med kortsiktiga trender. Det är just detta som gör hans konstnärliga och pedagogiska arv rikt och användbart också i den postdramatiska teatern. Under sin tid vid Teaterhögskolan i Malmö kom Radu att påverka arbetsmetoden hos hundratals nu verksamma skådespelare, och det är märkbart många av dessa som idag återfinns bland våra teaterchefer och regissörer. Som pedagog var Radu passionerad och uppriktig, och hans tidigare studenter minns ofta slagkraftiga och bildrika formuleringar, delvis grundade i Radus vistelse i flera olika språkmiljöer.

Det konstnärliga samtalet med Radu var rikt, humoristiskt och framförallt dialektiskt. Hans intellektualitet, beläsenhet och internationella överblick inspirerade både studenter och kolleger, men i det praktiska arbetet stod den kroppsliga handlingen och förmågan att bit för bit bygga den sceniska situationen i centrum. Radu Penciulescus skapande arbete lever vidare idag i svensk teater, stärkt och berikat av hans studenters omtolkningar och utveckling av hans arbetsförslag.

För Teaterhögskolan i Malmö,

Kent Sjöström