Premiär för Annika Nymans Jag är Jago

Jag är Jago

Annika Nyman är doktorand vid Teaterhögskolan. Inom sitt doktorandprojekt undersöker hon litterära slitningar i det egna dramatiska skrivandet och försöker utmana detsamma genom olika typer av samarbeten. Jag är Jago är en del i hennes doktorandprojekt och presenteras i samband med hennes 50%-seminarium.

På scen: Henry Stiglund I Regi: Jörgen Dahlqvist I Text: Annika Nyman I Rum: Jörgen Dahlqvist och Marcus Råberg

”Och jag är fortfarande tyst. Hur obehagligt är inte det? Att en människa kan sitta där och vara helt tyst och inuti sig själv hänge sig åt en fantasi vilken som helst? Det kan inte vara hederligt att stänga in saker i sig själv på det där sättet.”

Jag är Jago är en monolog om en kulturell vantrivsel. Den handlar om att hålla käften, om att slitas mellan viljan att ta bladet från munnen och driften att rädda sitt eget skinn. Den rör sig i glappet mellan övergripande struktur och ideologi och den egna hopplösa mänskligheten. Den är rasande och opassande, full av ensamhet och elak komik. Med utgångspunkt i Shakespeares Othello söker den ständigt nya utgångspunkter i jakten på en uthärdlig tillvaro i samtiden.

Sigmund Freuds Vi vantrivs i kulturen gavs ut första gången ut 1930. Tesen är att den civilisation människan har skapat åt sig för att i någon mån skydda sig mot existensens grymheter gör henne olycklig. Mer smärtsamt människan att behöva uthärda såväl det dödliga i sin existens som naturens destruktiva krafter, är det att hon måste leva i ett samhälle tillsammans med andra människor.

I Shakespeares Othello ser sig den moriske fältherrens underlydande förbigången av florentinaren Michael Cassio – en bokmal som inte har mer erfarenhet av krig ”än en symamsell” – då Othello väljer denne till officer istället för Jago. Den förbittrade Jago bestämmer sig för att söndra. Han gör det genom att manipulera fram svartsjuka i Othellos (på grund av parternas etnicitet kontroversiella) äktenskap. Den förblindade Othello dödar Desdemona.

Speldatum:

25,26,30 och 31 oktober klockan 19.00 i Studio A på Teaterhögskolan i Malmö.

Biljetter säljs via kulturcentralen.

Föreställningarna den 30 och 31 oktober visas som en del av Transistorfestivalen.