Skådespelartvåornas redovisning av Etyd 7

brecht

Välkommen till Skådespelartvåornas redovisning av Etyd 7:
MOTHER COURAGE baserad på pjäsen av Bertolt Brecht.

"Mor Courage" inleds i Dalarna, våren 1624, mitt i Trettioåriga kriget. En korpral och en rekryterare försöker värva soldater till den svenska armén. En marketenterivagn framträder med den ökända Mor Courage och hennes stumma dotter Kattrin och de två sönerna Eilif och Schweizerkas (Swiss Cheese).

Rekryteraren försöker värva Eilif till armén men Mor Courage kräver att han lämnar hennes barn ifred. Korpralen frågar Courage hur hon kan tjäna sitt levebröd på kriget om hon inte är beredd att offra något i gengäld. När Eilif erkänner att han vill värvas förutspår Courage framtiden för sina tre barn; Eilif kommer att dö för sitt mod, Swiss Cheese för sin ärlighet och Kattrin för sin godhet.

Studenterna har arbetat med regissören Mariana Araoz. Historien gestaltas huvudsakligen utan text där mask och kropp står i fokus. Pjäsen berör ämnena krig och fred. Vilka moraliska frågor står i centrum i krigstider och hur har krigen satt avtryck i vår populärkutur i form av filmer och tv-spel? Med inslag av den virtuella världen berättar vi om Mor Kurage och hennes barn.
Välkomna!

Datum och tid:
22 feb kl 15.00
23 feb kl 19.00
24 feb kl 19.00
Studio A, Teaterhögskolan i Malmö.

BOKA BILJETTER HOS biljettbokning@thm.lu.se

KONSTNÄRLIGT TEAM:
REGISSÖR - Mariana Araoz
REGIASSISTENT - Abduljabbar Alsuhili
MEDVERKANDE OCH
MEDREGISSÖRER - Amanda Krüger, Arina Katchinskaia, Camila Bejarano Wahlgren, Ebba J. Dahlberg, Einar Bredefeldt, Karin Li Körsbärsdal, Martina Hemmingsson, Max Ulveson, Othman Othman, Rasmus Johansson, Stina Eriksson, Vincent Grahl.

RÖRELSE - Barbara Wilczek Ekholm, Lidia Wos
RÖST - Lars-Magnus Magnusson
MUSIK - Harald Leander, Mark Messing
KOSTYM - Eva Hedblom
TEKNIK - Jan Michelsen
PR - Lisa Mårtensson, Jenny Månström

ABOUT MARIANA ARAOZ
Mariana Araoz was born in Argentina, lived in Venezuela, Germany, Canada and France. She has an environmental management degree from the University of Rennes I and a Theater degree from Sorbonne Nouvelle-Paris III. She has directed more than thirty performances in Sweden, France and the United States, including plays by Shakespeare, Moliere, Brecht, Sophocles, Chekhov, Genet, Duras as well as contemporary.

Her work has been shown in prestigious scenes like: Guthrie Lab in Minneapolis, National Art Center of Chicago, Regional TeaterHalland in Sweden, National New Writing Théâtre 95 in France, and two times in Avignon’s Festival, where last year, along with her team, they won the Prize “Festival off-Avignon”.

In 2014, she was nominated for the Thalia Prize for her staging of Chekhov's “Seagull” in Sweden.

She teaches at the Malmö’s National Academy, Paris National Conservatory and Ecole du Jeu, Saint Olaf College in Minneapolis, Columbia University in New York, and at the Boris Shchukin’s Institut in Moscow.

THE "COURAGE" PROJECT

The “Courage” project began in 2010, in Chicago with the company "Collectif Masque" (Original company Trans Mission Research TMR-France) and "The Bricklayers" (Chicago company).

Mariana Araoz went through a research process, with the play “Mother Courage and her children”, first with the Chicago Art Center: the incubator program, and with The University of Chicago in august 2010. Eight years later the research continues and has now stopped by The Malmö Academy.