Teaterhögskolan har fått sin första docent

Onsdagen den 20 januari fick Teaterhögskolan sin första konstnärliga docent

Onsdagen den 20 januari fick Teaterhögskolan sin första konstnärliga docent*. Kent Sjöström, lärare och forskare på skolan, höll sin docentföreläsning Offret, kopian  och den kritiska blicken - om skådespelarens autenticitet och känslors varuvärde, och antogs därefter av Konstnärliga fakultetsstyrelsen som docent.

*Docent är en akademisk titel som markerar en högre vetenskaplig kompetens än enbart doktorsexamen. Docenttiteln motsvarar ungefär fyra års heltidsforskning efter avlagd doktorsexamen. En docent skall avsevärt ha breddat och fördjupat sin forskning i jämförelse med doktorsavhandlingen, och vanligtvis ska forskningsresultaten ha publicerats.