Teaterhögskolan i Malmö är värd för Scensveriges årsmöte den 11 november.

Metoo

Scensverige arbetar för den svenska scenkonstens utveckling  och samlar institutioner, organisationer och fria grupper som yrkesmässigt bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom svensk teater, musikteater eller dans. Organisation verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte samt genom att sprida kunskap och information inom scenkonsten.

Verksamheten är bred och organisationen arbetar med frågor som är av gemensamt intresse för scenkonsten: information, dokumentation, utbildning, internationella och nordiska relationer.

Läs med om Scensverige här: https://scensverige.se/om-oss/organisation/

I samband med årsmötet bjuds det in till en öppen seminariedel som arrangeras av Scensveriges utbildningskommitté.

Uppropen inom scenkonsten satte sökljuset på scenkonstarbetarnas utsatthet i allmänhet och kvinnornas i synnerhet, patriarkala strukturer och maktrelationer – både inom utbildning och på våra arbetsplatser. Sedan dess har arbetsmiljö och studiemiljö stått högt på dagordningen. På arbetsplatserna informerades om policys och handlingsplaner. I större och mindre forum har det samtalats om värdegrund och uppförandekoder för att utveckla och säkerställa arbetsmiljön på arbetsplatser och hos utbildningsordnare. Svensk Scenkonst och Teaterförbundet för Scen och Film gav hösten 2017, sitt partsgemensamma råd i uppdrag att vara ett nav i deras arbete med att motverka och förebygga sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Det började också talas om något som hette ”Intimacy Directing” – en metod för att arbeta med intima scener.

Två år efter #metoo uppropen – Scensveriges utbildningskommitté tar pulsen på scenkonsten och Intimacy Directing!

Hur ser det ut nu, så här två år efter uppropen?

Utbildningskommittén bjuder in företrädare från branschen och högskolorna för att ta pulsen på scenkonsten och för att hålla samtalet levande om hur vi tillsammans kan bekämpa trakasserier och kränkande särbehandling. Syftet med eftermiddagen är att vi ska lära av varandra med ambitionen att skapa trygga och inkluderande studiemiljöer och arbetsplatser där alla kan skapa på lika villkor.

”Intimacy Directing” – vad är det och hur går det till?

Intimitetskoordinatorn Malin B Eriksson presenterar ”Intimacy Directing” – vad är det och hur går det till? Föreläsningen  introducerar de etiska riktlinjerna och metoden för intimitet på scen & film och presenterar hur man kan, med hjälp av etiska riktlinjer och en tydlig metod, arbeta med nakenhet, simulerad sex och intimitet på teater och film. Föreläsningen öppnar upp för diskussion om hur vi tillsammans, inte bara kan skapa autentiska scener, utan också skapa transparens och bättre arbetsmiljö för alla involverade.