Erik Holmströms nyskrivna verk blir skådespelarprogrammets examensproduktion

Fasadbild Bryggeriteatern i Malmö och Porträtt Erik Holmström. Fotomontage

Erik Holmström sätter upp årets andra examensproduktion med skådespelarstudenterna på Teaterhögskolan i Malmö med sitt nyskrivna manus “Folk kommer se mig och gråta”, fritt inspirerat av bland annat TV-serien “Fame”.

Erik Holmström, i Malmö kanske mest känd som grundaren av Malmö Dockteater, är regissör och manusförfattare till årets andra och sista examensproduktion med avgångsstudenterna på Konstnärliga kandidatprogrammet i skådespelarkonst 2021 på Teaterhögskolan i Malmö.

Föreställningen “Folk kommer se mig och gråta” är ett nyskrivet verk av Erik Holmström och är fritt inspirerad av filmen, TV-serien och musikalen Fame.
I en blandning av blinkningar till originalet, inspiration från sin egen tid som student på Teaterhögskolan i Malmö och humor har Erik Holmström skrivit en dramatisk såpopera om tolv ungdomar på School of the Arts i New York på 1980-talet.

Vi får följa klassen under deras tre år på skolan - från förväntansfulla rookies med storslagna drömmar till luttrade avgångsstudenter på tröskeln till en oviss framtid i artistbranschen. Under tiden hinner vi med stora doser kärlek, svett, konstnärliga kontroverser, psykosociala kriser, hybris, tårar, tvivel, vänskap och svek. Handlingen är påhittad även om en del saker påminner starkt om verkligheten.

Erik säger:

Jag tycker att det fantastiskt att återvända till Teaterhögskolan och att få möta och arbeta med de tolv studenterna i avgångsklassen som jobbar stenhårt och solidariskt med kärlek, humor och massor av talang. Det är ett mastodontprojekt med reflektioner över teaterbranschen, skolan och livet som omger den med alla motsättningar och sociala spänningar.

Föreställningen är uppbyggd som en TV-serielik film där ensemblen i realtid både spelar och filmar varandra i scenerna. Konceptet är utarbetat av regissören för att passa livestream-formatet och ger avgångsstudenterna möjlighet att nå en större publik i dessa Coronatider.

-avgångsstudenterna på Konstnärliga kandidatprogrammet i skådespelarkonst 2021

Cajsa Svensson

Carita Ivanova

Elle Kari Bergenrud

Erica Karlefjärd Green

Jakob Urman

Jesper Bark Brandin

Joel Schmidt

Klara Enervik

Lukas Olde Monnikhof

Marta Andersson-Larson

Martin Höjeberg

Rebecca Plymholt

Biografi Erik Holmström

Erik Holmström är regissör, skådespelare, dramatiker, dockmakare och konstnärlig ledare för Malmö Dockteater, som han startade 2015. Han är utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö, där han gick ut 2008. Vid sidan av sitt arbete på Malmö Dockteater livnär han sig som regissör på svenska institutionsteatrar - bl.a. Folkteatern i Göteborg, Dramaten, Göteborgs stadsteater, Malmö Stadsteater. Han har tilldelats ett flertal priser för sitt arbete och hans uppsättningar har flera gånger valts ut till svenska teaterbiennalen. Bland hans mer uppmärksammade föreställningar kan nämnas Funktionell Dumhet, Skvalpet, SCUM-manifestet och Don Quijote. I sina föreställningar på Malmö Dockteater står han ofta själv för scenografi och docktillverkning.