Ett drömspel -redovisningar av Etyd 8 med Skådespelarprogrammet årskurs 2

Collage Ett Drömspel 6 abstrakta porträtt. Foto montage och grafik

Studenterna på Skådespelarprogrammet årskurs 2 redovisar Etyd 8 mellan 3-4 maj. Redovisningarna visas inte för extern publik, men dokumentation av föreställningar kommer att finnas tillgängligt för representater från teaterbranschen.

Studenterna på Skådespelarprogrammet årskurs 2, har under några vår-veckor arbetat med scener ur Ett drömspel av August Strindberg. Handlingen kretsat kring guden Indras dotter som stiger ner till jorden för att ta reda på varför människorna klagar så mycket.

En pjäs som pendlar mellan det konkret realistiska och drömspelets flyende och flytande form. Som Strindberg själv skriver i pjäsens erinran:

Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minne, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer.

Uppgiften för studenterna har handlat om att gå tillbaka till grunderna för att hitta förankring och sedan ta ut svängarna i denna undersökning kring frågan som vi kanske alla ibland delar med Indras dotter: Varför är det så svårt att vara människa?

Studenterna kommer att redovisa Etyd 8 mellan 19-21 april. Rådande omständigheter gör att redovisningar inte visas för extern publik. Dokumentation av föreställningar kommer att finnas tillgängligt för representater från teaterbranschen.

På scen

Akt 1
Längd ca 60 min

Medverkande:
Adam Kais,
Simon Carlsson,
Rasmus Savic,
Egon Ebbersten,
Shada Sulhav,
Karolina Mindell Kidanu

Akt 2
Längd ca 70 min