Examensproduktion #2: Hoppet

Porträtt av Gustav Deinoff, han har på sig keps och skjorta, bilden är tagen utomhus.
Foto: Mats Bäcker

Gustav Deinoffs nyskrivna pjäs "Hoppet" blir skådespelarstudenternas examensproduktion.

Avgångsklassen på skådespelarprogrammet avslutar sin utbildning med en nyskriven pjäs av Gustav Deinoff, skådespelare och regissör. Han har arbetat större delen av sin karriär med barn- och ungdomsteater, och ligger bakom föreställningar som Girls will make you blushÖgonblicket och Tuma. Gustav är sedan 2014 konstnärlig ledare på Unga Klara. Examensproduktionen på Teaterhögskolan i Malmö gör han som ett frilansuppdrag.

– Jag har ända sedan jag själv gick teaterhögskolan drömt om att få regissera en examensproduktion. Det känns som ett hedersuppdrag, och extra roligt är det att få skriva och skräddarsy en uppsättning för just den här gruppen studenter säger Gustav, som står för både manus och regi.

Hoppet är en rörande berättelse om tro, hopp och kärlek som sträcker sig över generationer och kontinenter. Men också en humoristisk och galen lek där en grupp unga människor funderar kring vad det är att vara människa, i stort och smått.

Repetitionsarbete har precis startat, premiär blir den 12 maj och spelperioden pågår till och med den 27 maj. Hoppet blir skådespelarstudenternas andra och sista examensproduktion. Biljetter släpps den 12 april.