Forskning: Nätverksmöte Crocus med tema Materialitet

textil i flera färger i ett rum med stenväggar
Charlotte Østergaard - Costume as a kin-making material

Välkommen till CROCUS nätverksmöte den 17e mars på Inter Arts Center, då vi diskuterar hur begreppet materialitet cirkulerar i relation till kropp, material, rumslighet, uttryck och representation, hur det kan bidra till metodutveckling och nya sätt att reflektera inom modevetenskap, visuell kommunikation och konstnärlig forskning i teater.

På nätverksmötet presenterar våra doktorander Charlotte Østergaard och Jörgen Dahlqvist sina forskningsprojekt.

Costumes as a kin-making material

Charlotte Østergaard (Kostymör, doktorand, Teaterhögskolan i Malmö vid Lunds universitet)

This presentation aims to discuss and unfold costume strategies that build on ecofeminist Donna Haraway’s notion of ‘making kin’. As an artistic researcher, I advocate that awakening artistic curiosity and openness towards materialities is cultivated through co-creative practices of thinking-with ‘a host of companions in sympoietic’ (Haraway 2016: 31). Haraway argues that kinship is not a given but requires attention, perseverance, and care among humans (performers or wearers) and non-humans (costume understood as crafted vibrant matter). Kin-making is “becoming” together – a process where human bodies and more-than human materialities are equally valuable. In the context of costume, ‘making kin’ suggests a relational-sensible process that requires that humans are willing to listen to and be affected by the crafted vibrant materialities.

Presentationen ges på engelska.

Reflektioner kring blandning av fiktivt och dokumentärt material i scenkonst

Jörgen Dahlqvist (Teaterregissör och dramatiker, doktorand, Teaterhögskolan i Malmö vid Lunds universitet)

Ett vanligt förhållningssätt inom den samtida scenkonsten är att se på alla ingående delar som text, ljus, video, video, scenografi och skådespelarinsatser som material som sedan komponeras ihop till en föreställning. Materialet kan vara både dokumentärt och fiktivt. Den här presentationen reflekterar över möjligheter och utmaningar kring detta arbetssätt.

Om Croucus

CROCUS är ett tvärvetenskapligt växande nätverk som intresserar sig för de kulturella och kreativa näringarna. Nätverket har Lunds universitet som bas och fungerar som en plattform för utbildning och forskning inom områdena kultur och kreativitet.

Ta del av hela programmet för dagen och anmäl dig.