"Känn på mig", av Teaterhögskolans alumn Alexandra Loonin, får urpremiär online

"Känn på mig", av Alexandra Loonin, alumn från Teaterhögskolan i Malmö, examen 2017.  Framförd av skådespelare Elin Norin, Helsingborgs Stadsteater.

Morgondagens dramatiker från Teaterhögskolan i Malmö blir en del av projektet “Urpremiär!” där Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Dagblad ger lördagsmatinéer med nyskriven teater under rubriken "Viruset och vi" - ett stycke dramatik skrivs och spelas in under en vecka – och får urpremiär på tidningens site. Fyra dramatiker, fyra lördagar, fyra bilder av våren 2020 gestaltad som teater.

Som fjärde verk att få urpremiär inom samarbetet tillgängliggörs texten "Känn på mig", skriven av Alexandra Loonin som tog examen från Dramatikerprogrammet på Teaterhögskolan i Malmö 2017. Texten framförs av skådespelare Elin Norin, Helsingborgs Stadsteater.

"Känn på mig", av Alexandra Loonin. Skådespelare Elin Norin.

Helsingborgs Dagblads Johan Malmberg intervjuar i en artikel med Alexandra Loonin om textens uppkomst och hennes bakgrund, och skriver:

Dramatikern och dramaturgen Alexandra Loonins lilla text "Känn på mig" är samtidigt kompakt kärnfull och svävande abstrakt. Som en kakafoni av röster som klämts ihop. Jag frågar henne vad hon tycker att den egentligen handlar om?

- Det är ett konstruerat möte med en, kanske flera personer. Om drömmar, om begär som bor i kroppen.

- Kanske talar texten till en hemlös, eller en släkting, eller en regering som inte går att nå fram till.

- Det är snabbt skriven turboteater och utspelar sig i vår tid, men kan lika gärna utspela sig någon annanstans. Den handlar mer allmänt om relationer. Exempelvis en kropp som inte får krama en annan. Någon som frågar sig om hon får åka till mormor till midsommar? Begränsningarna och anvisningarna till en själv vad du kan göra, vad du kan drömma gör en trött.

Alexandra Loonin gick ut Teaterhögskolan i Malmö för två år sedan och bor kvar i stan, men kommer från Kramfors. Sedan examen har hon exempelvis skrivit för Dramalabbet i Stockholm, Malmö dramatiska och ”Sång till vallfärden” för Riksteater. Hon har tågpendlat till Sundsvall för en dramaturgtjänst på Teater Västernorrland – men just nu är hon lika låst som alla andra och ser exempelvis hur en ny uppsättning på Borås stadsteater kan vara på väg att ställas in. Hon skriver helst om social rättvisa, popkultur och feminitet och allt det där samspelar rätt väl i ett projekt som blir verklighet i Sundsvall till hösten – "Fucking Åmål" som dramatiseras ihop med Robin Seger.

- Det är verkligen en klassiker som håller bra. Som förberedelse har vi träffat många högstadieelever som fått se den för första gången – och alla har fortfarande lätt att tycka om den. För min del har den nog format hur man talar till unga och behåller den vuxnes anspråk, säger hon.

Känn på mig. Min hud. Mina muskler. Mina biceps och triceps och erector spinae. Mina gluteus maximus. Mina hamstrings och min pectoralis major. Min tunga. Dina vita tänder. Bit mig. Jag väntar. Drömmer om dina händer på mina ögonlock. När du viskar sprakar det blöta i din mun. ”Du är min gris. Jag är din dirty dancer.”

"Känn på mig" fick urpremiär på hd.se  lördagen den 9/5.