I år har stipendiet tilldelats Monirah Hashemi, Maryam Hashempour och Zsófia Rebeka Kozma. Alla tre är studenter på vårt konstnärliga masterprogram i scenkonst som kritisk praktik. Varmt grattis!
Här kan du läsa mer om vårt masterprogram
Motiveringar - från Jubelfondens hemsida
Monirah Hashemi är skådespelare, regissör och dramatiker och kommer ursprungligen från Afghanistan. Där har hon hängivet arbetat för att skapa utrymmen där afghanska kvinnor och ungdomar kan använda teater, historieberättande, film och musik som uttrycksformer i ett förtryckande samhälle. Hon har grundat en konstnärlig plattform där unga människor kan använda använda film och teater som verktyg för att ta upp relevanta samhällsfrågor och underlätta konstruktiva dialoger. Därtill har hon skapat förutsättningar för flera pjäser som uteslutande leds av kvinnor och har spelat en nyckelroll i etableringen av festivalen “A Night with Buddha”, till minne av Buddhastatyerna i Bamiyan Valley som förstördes av talibanerna 2001.
Maryam Hashempour är en iransk teatermakare och dramatiker baserad i Malmö. Hennes konstnärliga karriär har till stor del formats av hennes arbete inom Irans oberoende och experimentella konstscener. Hennes fokus på medborgarskapets politik och vardagslivets performativitet under tider av uppror och motstånd har redan lett Maryam till att skapa ett stort antal framstående platsspecifika teaterprojekt.
Maryam Hashempours arbete är engagerat, humoristiskt och politiskt skarpsinnigt. Med sin starka konstnärliga egenart och integrering av modern teknik i sitt arbete är hon en lovande talang som kommer att vara en stor tillgång för det samtida svenska och europeiska teaterfältet under de kommande åren och decennierna.
Zsófia Rebeka Kozma är en Budapestbaserad teatermakare med en bakgrund i samhällsvetenskap och skådespeleri. Hon gör scenkonst som utgår publikens närvaro och använder sig av element från performancekonst, självbiografiskt material och rörelse. Hon har studerat vid City College i New York och vid Freeszfe Society i Budapest och hon var med och grundade National Performance Art Theater Collective.
Hennes föreställningar har en lekfull kvalitet, samtidigt som de kommer “under huden” på publiken och syftar till att väcka reflektion över de sociala och politiska strukturer som de lever i. Som artist har Zsófia ett fysiskt förhållningssätt och en fantastisk komisk tajming.
Här kan du läsa mer om Jubelfonden och alla årets stipendiater