Pelle Hanæus ny universitetsadjunkt i scenframställning

Teaterhögskolan i Malmö, Pelle Hanaeus, universitetsadjunkt i scenframställning
Pelle Hanæus. Foto: Klara G

Teaterhögskolan i Malmö kan med glädje meddela att Pelle Hanæus till hösten 2020 kommer att börja arbeta på skolan som universitetsadjunkt i scenframställning. I tjänsten ingår också uppdraget att vara utbildningsledare för skådespelarutbildningen. Syftet med rekryteringen, som varit i gång under vår och försommaren och nyligen avslutats, har varit att finna en person som kan vara delaktig i att utveckla skådespelarprogrammet samt vara en del av att fortsätta bygga en gemensam kultur av öppenhet och samverkan vid Teaterhögskolan.

Ditte Maria Bjerg, rektor vid Teaterhögskolan i Malmö;
“Vi är väldigt glada att Pelle har tackat ja till tjänsten då vi ser att han med sin breda erfarenhet av  regi, skådespeleri - både på scen och tv - och ledarskap från både institutionsteater och från akademin, kommer utgöra ett viktigt komplement för att Teaterhögskolan i Malmö även fortsättningsvis ska utbilda skådespelare på högsta nivå.
Att Pelle dessutom har ett stort internationellt engagemang och stora kunskaper om identitet, makt och normer, samt ett brinnande intresse av att kombinera dessa med skådepelarens praktik, ser vi som en ytterligare fördel i vår strävan efter att gå i takt med tiden.”

Pelle Hanæus är pedagog, regissör och skådespelare med utbildning från Stockholms Universitet, Simon Fraser University (Kanada) och skådespelarprogrammet vid Teaterhögskolan i Malmö.
Han har medverkat som skådespelare i flera SVT-produktioner, han var med och drev den fria gruppen Dramatiska Teaterkompaniet i Malmö och var medgrundare till den queera teatern Komonq i Stockholm.
Under 2013-15 hade Pelle uppdraget som konstnärlig ledare vid Regionteater Väst.
Han har även varit ordförande för biståndsorganisationen Clowner utan Gränser och har tagit artister och högskolestudenter till krisområden runtom i världen.

Pelles senaste produktion för scenen hette ”Zimbo Convo - a performance dialogue with Paidamwoyo Mangondo and Stacey Sacks”, som gästspelade på Ö2 i Stockholm.
- Två av mina vänner delar erfarenheten att växa upp i Zimbabwe, flytta till Sverige som vuxen och leva som queer. Eftersom båda är fantastiska aktörer och konversatörer, var det en ära att få placera deras berättelser och perspektiv på en scen.

Zimbo Convo - a performance dialogue with Paidmwoyo Mangondo and Stacey Sacks, Foto: Jonas Robin
Zimbo Convo - a performance dialogue with Paidamwoyo Mangondo and Stacey Sacks

Vad fick dig att söka dig till att arbeta på Teaterhögskolan?

- Vad är det som gör att vi vänder oss till de starka berättelserna, delar tips på tv-serier och filmer från corona-soffan, och längtar tillbaks till de där teaterupplevelserna som får oss att känna oss mänskliga tillsammans? För mig handlar svaret till stor del om gott skådespeleri, byggt på solid kunskap och tryggt erövrad erfarenhet. Vi behöver välutbildade och mångsidiga skådespelare! Det brinner jag för att bidra till, tillsammans med engagerade kollegor och högt begåvade studenter.

Vad bland dina erfarenheter hoppas du kunna ta med dig in i ditt arbete på Teaterhögskolan?

- Jag har undervisat skådespelare på högskolenivå sedan 2003. En av mina inriktningar är ”genusmedveten gestaltning” och jag ser fram emot att förena hantverkstraditionen med kritiskt tänkande kring identitet och makt. Jag vill också ta det internationella arbetet vidare, så att THM fortsätter att ligga ”nära kontinenten” och inte bara en kontinent.

Om du skulle nämna några inspirationskällor som du har inom teater, nutida eller historiska, vilka skulle de vara?

- Jag inspireras av stor poesi, ögonblicken utan tid och rum, den förhöjda livskänslan, den gemensamma gråten och de förlösande skratten. Ibland uppstår det på Broadway, på Théâtre du Soleil och på Malmö Dockteater, men det vet en aldrig i förväg och det händer kanske bara en enda gång.

Pelle om tiden på Regionteater Väst:
- Att skapa högkvalitativ scenkonst för barn och nå ut med den till alla barn, oavsett bakgrund, är en både meningsfull och demokratiskt viktig uppgift. Jag är stolt över denna regionteaters sätt att utföra sitt uppdrag.

Pelle Hanaeus, "Förvandlingar”. Fotograf: Hanna Engstand
”Bernarda - vi visste inte vilken tid det var”, Regionteater Väst. Fotograf: Håkan Larsson

Under det senaste decenniet har Pelle Hanæus  bland annat lett magisterprogram på Stockholms Dramatiska Högskola, varit konstnärlig ledare vid Regionteater Väst, undervisat på Teaterhögskolan i Malmö, turnerat med en monolog för mellanstadiet och regisserat på Byteatern i Kalmar.
Från och med hösten 2020 hittar ni honom på Teaterhögskolan i Malmö.

I september 2019 invigde Byteatern i Kalmar sitt nya teaterhus, med föreställningen ”Förvandlingar”. Pelle Hanæus stod för koncept och regi.
- Vi skapade en hyllning till scenkonsten, med scener ur gammal och ny dramatik, med mycket musik och sång och ett rumsligt äventyr för publiken, som förflyttade sig genom de nya lokalerna.

Pelle Hanaeus, "Förvandlingar”. Fotograf: Hanna Engstand. Byteatern i Kalmar
"Förvandlingar”, Byteatern i Kalmar. Fotograf: Hanna Engstand.