Scenkonstbiennalen: Vitt och brett

kollage Scenkonstbiennalen

Teaterhögskolor och förberedande utbildningar har ambitioner att bredda rekryteringen av både studenter och personal. Det handlar både om demokratisk legitimitet och om scenkonstens utveckling. Hur går det? Vilka försök har gjorts och vilka har funkat? Vi samtalar om filmade antagningsprov, samarbeten mellan hög- och folkhögskolor, effekten av förebilder i rutan, hårda prioriteringar, kvotering och annat som mötesdeltagarna bidrar med. Mötets syfte är att utveckla radikala och realistiska strategier, tillsammans.

Medverkar gör studenter och alumner från konstnärliga högskolor, Farnaz Arbabi från Unga Klara, representanter för Teaterhögskolan i Malmö, Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, Fridhems och Angereds Folkhögskolor, m.fl.

Seminariet genomförs den 3 juni kl. 14.30-16.00 på Dramatenbaren som en del av Scenkonstbiennalen 2023 i Stockholm. Här hittar du programpunkten.