Student i fokus: Anna-Klara Dahlén

Anna-Klara Dahlén
Foto: Marcus Helmer Gustafsson

Skådespelarstudent Anna-Klara Dahlén är tillbaka på THM efter höstens praktik på Örebro Teater och laddar nu inför de två slutproduktionerna under sista terminen.

Hej Anna-Klara, berätta om din praktik på Örebro Teater i uppsättningen Chefen Fru Ingeborg!

-Det var en fantastisk praktikperiod! Jag fick vara del av en underbar grupp i en föreställning som var en riktig hyllning till teaterleken. Det var ett riktigt ensembleverk och vi hade väldigt kul både på och av scen. Hela teatern var välkomnande och inkluderande – jag kände mig aldrig som en praktikant. Dessutom hade vi turen att få spela (nästan) alla föreställningar för mycket publik. Ett av de starkaste minnena måste ändå vara att spela en föreställning för femtio personer och dagen efter – när restriktionerna hade släppt – få spela för en tre gånger så stor publik. Då var det svårt att hålla bort tårarna i applådtacket och av ljudet att döma var det en magisk upplevelse för publiken också.

Hur länge har du hållit på med teater?

-Där jag kommer ifrån i Småland hade vi inte så många möjligheter att hålla på med teater, men så fort jag haft chansen har jag tagit den. Men det var nog först under gymnasietiden i Växjö som jag blev mer målinriktad – även om jag inte gick någon renodlad estetisk linje. Om jag utgår från gymnasiet kan jag säga att jag har hållit på med teater i snart sjutton år.

Hur ser din studiebakgrund ut fram tills att du började på Teaterhögskolan i Malmö?

-När det kommer till teater har jag även utbildat mig på Skara Skolscen, 2010-11 och vid Västanå Teater, 2013-14 (där gick jag en högskolekurs, som först ledde till praktik och därefter jobb på teatern). Efter Västanå Teater och innan THM jobbade jag flera år på Astrid Lindgrens Värld och det var en väldigt bra skola det med.

Vad väntar dig nu under din sista termin?

-Den här terminen består främst av två slutproduktioner, men även 'suzuki' och lite film – och vi har redan hunnit ha ett sångprogram. Vår första produktion består av ett Jon Fosse-kalas. Vi spelar fyra av Fosses pjäser och jag jobbar med Natten sjunger sina sånger. Det känns utmanande och kul.

-Vår sista produktion är ett samarbete med Unga Klara i Stockholm. Vi ska arbeta med en nyskriven pjäs och tillsammans jobba fram föreställningen Brinn. Det här är ett drömprojekt för mig. Jag har länge haft en dröm att arbeta både på Unga Klara och tillsammans med Farnaz Arbabi – ända sedan jag såg hennes uppsättning av Utvandrarna i Växjö när jag gick på gymnasiet. Jag tror att vi kommer njuta av arbetet, ha kul, gråta och slita håret, så där som det brukar bli när det man gör känns viktigt.

Hur ser dina yrkesdrömmar ut?

-Åh, jag vill göra allt! Få prova olika stilar, genrer och material. Jag vill fortsätta utmanas, utvecklas och leka. Någon gång skulle jag gärna undervisa också. Det är ett sug jag särskilt märkt av under utbildningen på THM. En dröm är att kunna kombinera allt jag vill göra – att jag inte ska behöva välja.

Gå in och kika på Anna-Klaras takeover av Teaterhögskolans Instagram