Nyligen publicerades antologin Konstuniversitetet - Högskolepedagogiska betraktelser (2024), utgiven av Lunds Universitet som erbjuder en rad olika perspektiv på konstnärlig pedagogik. I boken har Teaterhögskolans Jörgen Dahlqvist och Kajsa Ingemansson bidragit med varsitt kapitel. Även lärare från Konsthögskolan: Gertrud Sandqvist och Musikhögskolan: Magnus Lindén, Halla Steinunn Stefánsdóttir, Anders Lorentzi och Eva Lundgren har bidragit med kapitel, samt lärare från Umeå Universitet, Stockholms Konstnärliga Högskola, Textilhögskolan, Göteborgs Universitet och Kungliga Musikhögskolan.
Professor Ylva Hofvander Trulsson och Professor Hans Hellsten har arbetat som författare och redaktörer för boken under flera år för att bidra till ett förnyat perspektiv på konstnärlig praktik och utbildning.
Jörgen Dahlqvist har författat kapitlet "Lärande genom en konstnärlig praktik" och Kajsa Ingemansson kapitlet "Alexandertekniken & ‘att gå på känsla’ Sinnenas och känslornas roll i skådespelarstudentens arbete - processen att uppnå skill-building och empowerment".
Boken finns tillgänglig att hämta hem här.
Om Jörgen Dahlqvist
Jörgen Dahlqvist är anställd som lärare vid Teaterhögskolan sedan 2012 och påbörjade utöver det sin doktorand vid skolan 2021. Dahlqvist var dessutom prefekt på teaterhögskolan i Malmö mellan 2009 och 2012 och har även varit projektledare för ett forskningsprojekt 2012-2014.
Jörgen Dahlqvist är dramatiker och regissör, men arbetar även som ljus-, ljud- och videodesigner och regisserade examensföreställningen "Rädsla" med skådespelar- och dramatikerstudenterna vid Teaterhögskolan under våren 2024.
Jörgen Dahlqvist har publicerat en rad olika artiklar under sin tid på skolan som finns tillgängliga att läsa här.
Om Kajsa Ingemansson
Kajsa Ingemansson undervisar som adjunkt i rörelse på skådespelarprogrammet på Teaterhögskolan i Malmö sedan 2017. Hon frilansar som skådespelare och performance coach genom sitt eget företag KAMI Performance Works. Företaget är aktivt i Sverige och utomlands. Hon lär ut flera skådespelar- och rörelsemetoder men vad de alla har gemensamt är att de är olika slag av förkroppsligad (embodied) praxis.
Alexandertekniken är basen i hennes undervisning och har, sedan hon gick sin mastersutbildning 2004-2007, genomsyrat hennes liv både på och av scenen. Hon coachar och undervisar studenter och professionella artister av alla slag men även folk från andra yrkesgrupper. Hon specialiserar sig i vad hon kallar ProPersonal Performance Coaching som man kan säga är Life Coaching för scenfolk.