Välkommen Felicia Mulinari

Porträttbild på person i lockigt hår och röd klänning

Ny universitetsadjunkt från 1 maj.

Felicia Mulinari är poet och dramatiker boendes i Malmö. Mulinari har tidigare arbetat som lärare på HDK Valand och Kvinnofolkhögskolan i Göteborg. Mulinari debuterade 2019 med diktsviten Det som inte kan utplånas som i vi-form gestaltar vardagsrasism och identitetsblivande och motstånd i Malmö. I sina konstnärliga praktiker återkommer hon till teman som exkludering och gemenskap och motstånd, våld och omsorgsarbete, och minnesarbete inom ramen för exil och migration. Hon har bland annat skrivit föreställningen Labyrint, tillsammans med Saga Gärde, som sattes upp på Malmö Stadsteater 2018. Hon har också skrivit monologen Svaghetens parti som visades på Malmö Konsthall 2020.
I maj är hon aktuell med föreställningen och körverket Glömskans arkiv på Konsthallen i Malmö, som hon tillsammans med Athena Farrokhzad har skrivit manus till.

Mulinari har en magisterexamen i litteraturvetenskap från Lunds Universitet. I hennes magisteruppsats undersökte hon hur rasifierade mödrar gestaltas i svensk samtidslitteratur. Som lärare arbetar hon med inspiration från folkbildningspraktiker och pedagogik för förändring som betonar vikten av att avläras och lära tillsammans och att öppna upp klassrummet för samhällets konflikter och drömmar om rättvisa.  Grundläggande för dessa traditioner är att utgå från studenternas mångfaldiga erfarenheter och kunskaper för att undersöka kritiska frågor där estetik, etik och politik (ibland) möts.

Felicia kommer att jobba hos oss på 50% från 1 maj, bland annat med vårt masterprogram som startar i höst.