Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

John Hanse

Doktorand, Teater

John Hanse om sin forskning vid Teaterhögskolan i Malmö (in English):

"Genom att skapa en ny generation av lärostycken vill jag ta fram en modell för en hypotetiskt prövande scenkonst som använder sig av kroppslig kunskap och sociologiska verktyg för att bryta rådande diskurser kring politiska mål och medel. Med hypotetiskt prövande avser jag att modellen ska vara en didaktisk process. De lärande är inte bara de som deltar, utan även vi som är med i processen för att skapa verket. Modellen ska alltså fungera för att ta upp frågor där svaren inte är på förhand givna.

Med kroppslig kunskap avser jag att modellen ska innefatta att de som deltar i verket inte enbart betraktar och teoretiserar kring det, utan även fysiskt deltar i själva iscensättningen. Med sociologiska verktyg avser jag att bärande delar av modellen byggs upp av teorier från det sociologiska forskningsfältet.

Med att bryta rådande diskurser kring politiska mål och medel avser jag att modellen ska kunna inta positioner inom det område den undersöker som inte är möjliga för områdets befintliga aktörer."

 

In English
"The focus of my research is to investigate how a combination of theatre practice and different level of physical engagement of the participators can be used to perform, examine and discuss collective action.

The possibility to move from the role of a bystander to the role of a participator, and vice versa, facilitates the possibility to scrutinize a political action itself. By inviting the audience to participate alongside actors in fictional scenarios, it is possible to examine the ethos of a social movement; a reasoning in line with Brecht’s learning plays. In an ongoing creation of a sequence of performances the theatre collective Public Plot develops the concept learning play. In Violence & Learning (2016) Public Plot used die Maßnahme and Mauser as reference points and toolboxes. Violence & Learning was performed primarily in social centers and occupied buildings in Sweden and Germany. During 2019 Public Plot performs Corpus & Punishment. The methods developed in Violence & Learning will be used in a reconstruction of a dystopia set out in a possible future in a European country with a nationalist government. In both performances the audience physically takes part in ways that are inspired by police and military training, and how social activists set up and play out violent scenarios to educate themselves. The tools used in the creation of the performances include sociological terms contention (Tilly) and public order management (Della Porta). These participatory performances can be used to create rooms for critical discussions, in which the embodied knowledge that is inherent in certain actions or situations is exposed, and also argue that the artistic work presented is a way to renegotiate the values that are making us act.

The performances Violence & Learning and Corpus & Punishment is being developed and performed by a team of scholars and artists called Public Plot. They are also part of the input and outpout of John Hanses artistic research."

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Senaste
Alla

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Teaterhögskolan i Malmö, Medarbetare John Hanse
E-post: john [dot] hanse [at] thm [dot] lu [dot] se