Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Miriam Röstlinger Goldkuhl

Examensprojekt 2020

2020 års avgångsstudenter i Konceptuell scenkonst, Eira Fröjdh, Miriam Röstlinger Goldkuhl, Theodor Ryan, Emily Willman, Esmeralda Ahlqvist & Sara Khaledi presenterar sina examensprojekt.

Digital publik premiär 16 mars, 2021

2020 års avgångsstudenters examensverk kommer för första gången visas publikt i digital form. De kommer att finnas tillgängliga för allmänheten fram till den 6 april, 2021 (3 veckor).
Ni kan under denna period titta på de digitala verken här på Teaterhögskolans webb-plats.

Smärtrummet - EnDom av Miriam Röstlinger Goldkuhl

En tygberättelse om endometrios och kvinnligt kodade kroppar och smärta.

1

 

Blodprovet vi tog visar:
Ingen smärta. Ingen ilska. Ingen framtidsoro
Smärta infiltrerar mina nervbanor. Tar sig in i mitt beröringssystem. Det är ett sinne. Ett minne.
De hysteriska. Gnällkärringar. Naturligt. De har väl en högre smärttröskel? Det är nog inte så farligt som de säger. De sjuka. Galna.
Jag. Jag får svindel. Jag är chanslös. Tveklös. Utkastad. Omkastad. Runtkastad. Försvarslös. Jag 
kan inte hålla ihop. Jag går i bitar. Kan inte skärpa mig. Upplöses. Ändrar form.
Stig in i min kropp. In över min smärttröskel.
Med den löpande självbiografiska berättelsen tillsammans med en blandning av dockspel och performance lecture placeras publiken mitt i kroppen och upplever den vridna verklighet denna kropp bär.


Smärtrummet – EnDom undersöker Miriam Röstlinger Goldkuhl sin egen berättelse och sätter luppen på sin kropp. Hon tar avstamp i sin egen historia med att leva med smärta och sjukdomen endometrios. Med det som utgångspunkt undersöker hon idéer vi har om smärta och kvinnligt kodade kroppar och hur det påverkar oss. 

Miriam Röstlinger Goldkuhl

Miriams konstnärskap utgår från grenverk. Det inre och yttre. Naturens och människokroppens. Trädgrenar och blodådror. Rötter och nervtrådar. Hon undersöker samhörighet och ställen att växa på. Att plantera en dröm eller att plantera sig själv. I en önskan om att få växa. En önskan om att mötas. Sammanföras. Förstå. Kroppen är central i Miriams arbete.

I en blandning av teater, konst och poesi undersöker hon hur hon genom scenkonst kan gå bortom intellektet och skapa en mera kroppslig förnimmelse, förståelse eller en sensorisk upplevelse. Miriam utforskar bl.a deltagarbaserade, allomslutande sensoriska rum. Genom sitt konstnärskap villhon göda en närhet eller förståelse för oss själva, varandra eller naturen. Det innebär även ett undersökande av metod och process; hur ett konstnärskap kan vara hållbart för konstnären själv.

Miriam har en bakgrund inom fysisk teater, teaterpedagogik och konst. Under sin tid på Konceptuell scenkonst på Teaterhögskolan har hon arbetat med att knyta samman dessa världar och fördjupa sitt eget konstnärskap. 

miriam

Miriam Röstlinger Goldkuhl

Examensstudent från Konceptuell Scenkonst, Teaterhögskolan i Malmö, 2020

E-post: miriam [dot] goldkuhl [at] gmail [dot] com

Webb: Teater Vølven www.teatervolven.com