Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Agnes Sabel

Examensprojekt Konceptuell scenkonst 2021

2021 års avgångsstudenter i Konceptuell scenkonst på Teaterhögskolan i Malmö presenterar sina examensprojekt.

Digital publik premiär 18 maj, 2021

2021 års avgångsstudenters examensverk kommer visas publikt i digital form. De kommer att finnas tillgängliga för allmänheten fram till den 1 Juni, 2021 (2 veckor).
Ni kan under denna period titta på de digitala verken här på Teaterhögskolans webb-plats.


Agnes Sabel & Tilde Jonasson - Avund och Beundran

Premiär 27 april, 2021.

Agnes Sabel & Tilde Jonasson - Avund och Beundran. Foto

En föreställning som utforskar avund och beundran i vänskapsrelationer. Hur påverkas relationen när gränsen mellan dem suddas ut? Kan en vänskap leva i detta gränsland? Och vad sker när gränsen passeras? Det här är en vänskapshistoria.

Vi arbetar som en duo och som vänner i processen liksom på scen. Materialet består av intervjuer, film, dialog, levande scenografi och koreografi som utgår från kostym.

Antikens fyra slag av förbindelser - naturliga, sociala, gästfria, erotiska - når inte heller upp till vänskapen, varken var för sig eller tillsammans 

~ Montaigne

Vi har sett hur starka känslor både kärleks- och familjerelationer kan väcka, i konsten och i populärkulturen. Men var är vänskapen? I många fall kanske den är den mest intensiva av alla. Vi vill dyka djupt ner i vänskapens starkaste känslor och märkligaste beteenden, dissekera och utforska dem. Det här är en vänskapshistoria.

Vi har grävt i våra egna relationer genom att intervjua varandra för att få syn på vänskapens mekanismer. Hur påbörjas en relation? Och varför avslutas den? Intervjuerna ligger till grund för vad som blev föreställningens huvudteman; avund och beundran. Hur påverkas relationen när gränsen mellan dem suddas ut? Kan en vänskap leva i detta gränsland? Och vad sker när gränsen passeras? Vi har undersökt detta ur olika perspektiv med hjälp av härmning, besatthet, interna rum och att smälta samman kontra att bryta sig loss.

Vi arbetar som en duo och som vänner i processen liksom på scen. Vårt fokus ligger dels i att arbeta koreografiskt och symboliskt utifrån kostym. Vi låter oss även styras av rum, scenografi och rekvisita. Vår scen är medaktör, den lever lika mycket som vi och är en del av berättandet. Video är också integrerat i verket, med video kan vi förstärka känslor, tankar och situationer som sker på scen.

Medverkande

Av och med: Agnes Sabel och Tilde Jonasson

Musik: 
I’ll be your mirror - Velvet Underground & Nico 
European Son - Velvet Underground & Nico

Text: Agnes Sabel och Tilde Jonasson

Textinslag av:
Michel de Montaigne - Ur essän “Om vänskap”
Gloria Steinems beskrivning av Niki de saint Phalle
Brev mellan Nora Hedenvind Larsson och Agnes Sabel

Affisch foto: Maya Brinell

Handledare: Etta Säfve, Sofie Lebech, Linda Forsell

 


Om Agnes Sabel

Min konstnärliga praktik har främst inriktat sig på det performativa och det intermediala. Jag har intresserat mig av olika sätt att agera (eller inte agera) på scen. Jag ställer ofta frågan: Vem är jag på scen? Vad kan jag vara? För mig innebär frågorna ett sökande efter en punkt som ligger mittemellan dansaren, skådespelaren, sångaren och performance-artisten. Jag tror även att gestaltning kan komma från flera håll än bara aktören. Jag lägger stor vikt vid att låta bland annat scenografi, kostym, ljud och video vara lika mycket berättare som hen/dem på scen. 

Jag arbetar ofta med devising som arbetsmetod. Det är ett intressant sätt för mig att skapa på eftersom man måste slänga sig ut, lita på sina impulser och tro på processen. Även den dramaturgiska blicken har varit viktig i mitt arbete. I föreställningen “Requiem” utgick jag från en struktur som kom från den klassiska musiken. Genom att omformatera dramaturgin från musiken till teatern uppkom en ny, annan typ av dramaturgisk kurva. Att experimentera med dramaturgi på det här sättet engagerar mig djupt, jag ser det som en viktig beståndsdel av det konceptuella skapandet. Slutligen arbetar jag helst och främst kollektivt; mina idéer och visioner gör sig bäst i dialog med andra. 

Om Tilde Jonasson >>