Tilde Jonasson

Examensprojekt Konceptuell scenkonst 2021

Digital publik premiär 18 maj, 2021

2021 års avgångsstudenters examensverk visas publikt i digital form. De fanns tillgängliga för allmänheten fram till den 8 Juni, 2021 (3 veckor).
Under denna period var de digitala verken tillgängliga här på Teaterhögskolans webb-plats.

Agnes Sabel & Tilde Jonasson - Avund och Beundran

Premiär 27 april, 2021.

Agnes Sabel & Tilde Jonasson - Avund och Beundran. Foto

En föreställning som utforskar avund och beundran i vänskapsrelationer. Hur påverkas relationen när gränsen mellan dem suddas ut? Kan en vänskap leva i detta gränsland? Och vad sker när gränsen passeras? Det här är en vänskapshistoria.

Vi arbetar som en duo och som vänner i processen liksom på scen. Materialet består av intervjuer, film, dialog, levande scenografi och koreografi som utgår från kostym.

Antikens fyra slag av förbindelser - naturliga, sociala, gästfria, erotiska - når inte heller upp till vänskapen, varken var för sig eller tillsammans

~ Montaigne

Vi har sett hur starka känslor både kärleks- och familjerelationer kan väcka, i konsten och i populärkulturen. Men var är vänskapen? I många fall kanske den är den mest intensiva av alla. Vi vill dyka djupt ner i vänskapens starkaste känslor och märkligaste beteenden, dissekera och utforska dem. Det här är en vänskapshistoria.

Vi har grävt i våra egna relationer genom att intervjua varandra för att få syn på vänskapens mekanismer. Hur påbörjas en relation? Och varför avslutas den? Intervjuerna ligger till grund för vad som blev föreställningens huvudteman; avund och beundran. Hur påverkas relationen när gränsen mellan dem suddas ut? Kan en vänskap leva i detta gränsland? Och vad sker när gränsen passeras? Vi har undersökt detta ur olika perspektiv med hjälp av härmning, besatthet, interna rum och att smälta samman kontra att bryta sig loss.

Vi arbetar som en duo och som vänner i processen liksom på scen. Vårt fokus ligger dels i att arbeta koreografiskt och symboliskt utifrån kostym. Vi låter oss även styras av rum, scenografi och rekvisita. Vår scen är medaktör, den lever lika mycket som vi och är en del av berättandet. Video är också integrerat i verket, med video kan vi förstärka känslor, tankar och situationer som sker på scen.

Av och med: Agnes Sabel och Tilde Jonasson

Musik:
I’ll be your mirror - Velvet Underground & Nico
European Son - Velvet Underground & Nico

Text: Agnes Sabel och Tilde Jonasson

Textinslag av:
Michel de Montaigne - Ur essän “Om vänskap”
Gloria Steinems beskrivning av Niki de saint Phalle
Brev mellan Nora Hedenvind Larsson och Agnes Sabel

Affisch foto: Maya Brinell

Handledare: Etta Säfve, Sofie Lebech, Linda Forsell

Om Tilde Jonasson

Jag tycker om att utforska och utveckla min konstnärliga praktik i olika riktningar. Att hitta ett eget uttryck genom intuitiv kunskap och impulser i en politisk och personlig kontext, är en röd tråd i allt jag gör. Tidigare verk jag skapat och varit medskapare i under utbildningen är: “Kroppkakor” där jag arbetade med text, video, table-top, ljud och kostym. Skapade kostymer efter kroppsdelar och gjorde ett table-top verk om huden, visuellt, sinnligt och textmässigt. “Gråsuggor & Gubbflickor”, ett devising projekt där jag främst arbetade med koncept, ljud, dramaturgi, scenografi och performade. Ett queert djuriskt/mänskligt universum. “Åh åh åh tjejer-ett fiktivt flickrum” ett videoverk där jag arbetade med video, text, performance och scenografi som blev skört, absurt och humoristiskt. “My friend she was fucking a fascist guy” mitt b-projekt där jag fokuserade på text, performance, ljud, video och scenografi. I det utforskade jag “Tysketösers” erfarenheter i en samtida kontext.

Om Agnes Sabel >>