Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sven bjerstedt

Sven Bjerstedt

Docent

Sven bjerstedt

Komposition som projekt i heterogena studentgrupper: Ett exempel från skådespelarutbildningen

Författare

  • Sven Bjerstedt

Summary, in Swedish

En vanligt förekommande utmaning i högre utbildning är översiktskurser med snäva tidsramar och heterogena studentgrupper. Artikeln vill peka på den positiva potentialen i sådana omständigheter genom att presentera ett konkret exempel på ett arbetssätt som har visat sig framgångsrikt inom skådespelarutbildningens musikundervisning: tonsättningsuppgifter som konceptualiseras individuellt och realiseras gemensamt. I en intervjustudie visas detta arbetssätt ha positiv påverkan på studenternas individuella utveckling i flera avseenden. Bland de läranderesultat som förefaller särskilt intressanta och potentiellt överförbara till åtskilliga ämnesområden finns självförtroende, förmåga att kommunicera samt förmåga att gemensamt hantera en kreativ process.

Avdelning/ar

  • Teaterhögskolan i Malmö

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Sidor

195-201

Publikation/Tidskrift/Serie

Högre utbildning

Volym

5

Issue

3

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Swednet

Ämne

  • Didactics

Nyckelord

  • heterogena grupper
  • kreativa processer
  • komposition

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2000-7558