
Sven Bjerstedt
Professor

Komposition som projekt i heterogena studentgrupper: Ett exempel från skådespelarutbildningen
Författare
Summary, in Swedish
En vanligt förekommande utmaning i högre utbildning är översiktskurser med snäva tidsramar och heterogena studentgrupper. Artikeln vill peka på den positiva potentialen i sådana omständigheter genom att presentera ett konkret exempel på ett arbetssätt som har visat sig framgångsrikt inom skådespelarutbildningens musikundervisning: tonsättningsuppgifter som konceptualiseras individuellt och realiseras gemensamt. I en intervjustudie visas detta arbetssätt ha positiv påverkan på studenternas individuella utveckling i flera avseenden. Bland de läranderesultat som förefaller särskilt intressanta och potentiellt överförbara till åtskilliga ämnesområden finns självförtroende, förmåga att kommunicera samt förmåga att gemensamt hantera en kreativ process.
Avdelning/ar
- Teaterhögskolan i Malmö
Publiceringsår
2015
Språk
Svenska
Sidor
195-201
Publikation/Tidskrift/Serie
Högre utbildning
Volym
5
Issue
3
Fulltext
- Available as PDF - 81 kB
- Download statistics
Länkar
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Swednet
Ämne
- Didactics
Nyckelord
- heterogena grupper
- kreativa processer
- komposition
Aktiv
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 2000-7558