Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att representera en annan människa, fortsättningskurs

(SKÅN21, 7,5 hp)

Sommarkursen Att representera en annan människa, fortsättningskurs (SKÅN21, 7,5 hp), ges på distans 7/6-11/7, sommaren 2021.
Undervisningsspråk: Svenska.
Nivå: Avancerad.
Länk till kursplan (pdf, 275kB, nytt fönster)

Anmälningsperioden till 2021 års sommarkurser är avslutad. Antagningsbesked kommer på antagning.se cirka 23 april.
Anmälningsperioden för sommarkurser 2021 var öppen 19 februari till 15 mars.
Observera att personligt brev skall laddas upp till antagning.se snarast efter det att du registrerat din anmälan. 


Förkunskapskrav: För särskild behörighet krävs studier med scenkonstnärlig inriktning om minst 90 hp där kursen Att representera en annan människa ingår, eller motsvarande. Urval sker genom bedömning av personligt brev med motivering till varför den sökande vill gå kursen. Kursen sökes via antagning.se.


Att representera en annan människa, fortsättningskurs har som ambition att studenterna ska fördjupa sin konstnärliga kompetens kring representation och autenticitet samtidigt som de genom sin scenkonstnärliga praktik utvecklar ny metodik för att representera en annan människa.

Stor grupp av åskådare på en en arena läktare. Foto med färgat overlay

Kursen ger kännedom om och erfarenheter av insamlande av material för att gestalta en annan människas historia och syftar till att skapa ett etiskt reflekterande förhållningssätt samt utveckla konstnärlig metodik gällande representation och scenkonst.

Kursen hålls av den danska regissören och Reumert-pristagaren Tue Biering och dramatikern och dramaturgen Felicia Ohly, en duo som förra året höll sommarkursen Att representera en annan människa. Det undersökande arbetet kring scenkonst och representation som startade i och med förra årets kurs fördjupas i år med en fortsättningskurs. Kursen syftar till att genom konstnärlig praktik utveckla metodik gällande representation och scenkonst.

Kursens genomförande

Kursen kommer inledningsvis att bestå av seminarier gällande centrala begrepp som representation och autenticitet och etiska diskussioner kring scenkonst. Därefter följer workshoppar kring att utveckla konstnärlig metodik för att representera en annan människa. Studenterna kommer till slut att ta fram ett föreställningsformat utifrån att representera en annan människa/flera andra människor.
Kursen avslutas med ett redovisande seminarium där studenterna med hjälp av handledare gör en reflektion över sitt eget samt andras konstnärliga arbete. Uppgifterna under kursen kan ske individuellt eller i grupp.
Deltagande i seminarium och workshoppar är obligatoriskt.

Vem kan söka

För att kunna söka kursen krävs redan genomförda studier med scenkonstnärlig inriktning om minst 90 hp där kursen Att representera en annan människa ingår, eller motsvarande (kursen kan sökas även utan genomförd Att representera en annan människa 2020, då uppvisas andra motsvarande studier).
Urval sker genom bedömning av personligt brev med motivering till varför den sökande vill gå kursen.
Sommarkursen söks via antagning.se.

Undervisande lärare

Tue Biering, regissör och pjäsförfattare. 
Under de senaste 20 åren har Biering varit initiativtagare och regissör till en bred flora av föreställningar, alltifrån nyskriven dramatik, klassiker och operor till interaktiv performance. Biering djupdyker i vår utfattning av världen och sätter ett annat ljus på det som omger oss och på de berättelser vi trodde vi kände utan och innan. Under psuedonymet Fix&Foxy omskapar han klassiker där han istället för skådespelare använder sig av “vanliga människor” och skapar “hyperreal performances".

Felicia Ohly, dramatiker och dramaturg
Ohly är sedan 2018 verksam som dramaturg vid Malmö Stadsteater. Förutom sin involvering i uppsättningar vid Malmö Stadsteater har hon även varit delaktig som dramatiker &/ dramaturg vid SR Drama, Donna Donna Teater, Riksteatern Länk, Transistor Lab med flera. Ohly tog sin examen från Konstnärligt kandidatprogram i sceniskt och dramatiskt författande vid Teaterhögskolan i Malmö 2017.

Kursinformation

Att representera en annan människa, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng.

Kurskod: SKÅN21

Länk till kursplan (pdf, 275kB, nytt fönster)

Anmälan görs via antagning.se (nytt fönster).

Utbildningskoordinator
Marta Malmsten
marta [dot] malmsten [at] thm [dot] lu [dot] se

Porträtt Tue Biering. Foto Natascha Thiara Rydvald
Tue Biering. Foto: Natascha Thiara Rydvald
Porträttbild Felicia Ohly. Foto: Gabriella Gut
Felicia Ohly. Foto: Gabriella Gut

Studentröster från utvärderingar från Att representera en annan människa, sommarkurs 2020:

 

Den här kursen har varit en av de mest krävande och tillåtande på samma gång. Mycket stöttning. Tydliga uppgifter. Eget ansvar. Lekte till slut! SÅ NÖJD!!”

Sökte kursen för att jag ville utmana mig själv, och jag var förberedd på att det nog skulle bli lite läskigt, men jag hade aldrig kunnat ANA exakt hur utmanad jag faktiskt skulle bli. Igen - på ett fantastiskt positivt sätt! Är alldeles upprymd och överlycklig att jag blev antagen och att jag fick vara med om det här.” 

Jag har fått så många nya positiva insikter om t ex mitt skådespelande och jag känner verkligen att min självkänsla har stärkts i mitt konstnärskap och att jag tagit ett steg mot en ny nivå i mitt skapande. Allteftersom tiden efter kursens slut går känner jag hur fler insikter landar och hur jag upptäcker nya saker, det känns otroligt!”

Välkomponerat. Duktiga och initierade lärare. Tuffa men nyttiga utmaningar. Intressanta och viktiga frågeställningar som jag tar med mig i mitt arbete. På det hela taget en mycket bra kurs.”

Den överträffade mina förväntningar. Främst för att den var så praktisk som den var och jag förväntade mig längre och mer teoretiska föreläsningar och diskussioner. Men diskussionsmaterialet var i princip alltid vårt praktiska arbete, vilket jag uppskattade väldigt mycket.”

Jag har fått så många nya positiva insikter om t ex mitt skådespelande och jag känner verkligen att min självkänsla har stärkts i mitt konstnärskap och att jag tagit ett steg mot en ny nivå i mitt skapande. Allteftersom tiden efter kursens slut går känner jag hur fler insikter landar och hur jag upptäcker nya saker, det känns otroligt!”

Välkomponerat. Duktiga och initierade lärare. Tuffa men nyttiga utmaningar. Intressanta och viktiga frågeställningar som jag tar med mig i mitt arbete. På det hela taget en mycket bra kurs.”

Den överträffade mina förväntningar. Främst för att den var så praktisk som den var och jag förväntade mig längre och mer teoretiska föreläsningar och diskussioner. Men diskussionsmaterialet var i princip alltid vårt praktiska arbete, vilket jag uppskattade väldigt mycket.”