Pernilla August ny hedersdoktor

Svartvitt porträttfoto på Pernilla August.
Pernilla August. Foto: Joi Grinde.

Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet har utsett skådespelaren och regissören Pernilla August till hedersdoktor 2024.

Pernilla August har en lång karriär bakom sig, både som skådespelare och regissör på scen, i TV och på film. Hon kom till Dramaten i mitten av 80-talet och medverkade i flera omtalade uppsättningar som Ett dockhem, En vintersaga, Maria Stuart och Gengångare. August har spelat i en rad kända film- och TV-produktioner, allt från Fanny och Alexander 1982, via Star Wars till Händelser vid vatten 2023. Hon mottog Guldbaggen och priset som bästa skådespelerska i Cannes för sin insats i Den Goda Viljan. Som regissör märks hennes arbete med filmatiseringen av Svinalängorna, till vilken hon skrev manus och belönades med Guldbaggen för bästa regi.

Det är mycket glädjande att Pernilla August med sitt framgångsrika konstnärskap tackat ja till att bli hedersdoktor vid vår konstnärliga fakultet. Genom sin gärning är hon en stor förebild för våra studenter och vi ser fram emot att hälsa henne välkommen i vår gemenskap, säger Sanimir Resic, dekan vid Lunds universitets konstnärliga fakultet i Malmö.

August kommer att närvara vid doktorspromotionen i Lund den 30 maj 2024.

Mer information om doktorspromotioner vid Lunds universitet