Tre av våra studenter tar emot stipendier från Jubelfonden

personer som tar emot stipendier

Stiftelsen Den Nordiska Första S:t Johannislogens Jubelfond grundades 1867 med det uttryckliga syftet att stödja unga lovande människor i deras utbildning inom ”vetenskap, konst eller slöjd”, som det uttrycks i fondens reglemente.

I år har tre av skolans studenter, två från Konceptuell scenkonst och en från Dramatikerprogrammet fått ta emot Jubelfondens stipendium 2023, varmt grattis!

Linda Blom

"Linda Blom är en kreativ scenkonstnär som är lika skicklig bakom kameran, vid ljusbordet, som på scen. Hon är en öppensinnad teatermakare som tar risker på scen, men också en öppen person som på engagerat och konstruktivt sätt bidrar till samhället. Blom har alla förutsättningar för bli en aktiv del av i en progressiv utveckling av scenkonstmiljön och till utvecklandet av en kollektiv scenkonstforskning som kommer med överraskande förslag på hur scenkonstens framtid kan bli."

Per Holmqvist

"Per Holmqvist är en passionerad och hårt arbetande scenkonstnär som brinner för att lära sig nya saker både som skådespelare/artist och kreativ teatermakare. Han har under sin studietid på Teaterhögskolan i Malmö utvecklat en stor förmåga att låta video, ljud, musik samverka för en scenkonst som söker efter nya format. Holmqvist är också är en bra kollega och studiekamrat vilket sammantaget med hans konstnärliga skicklighet gör att han kommer att ha viktig plats i den framtida scenkonstbranschen."

Oskar Samson Gudmundsson

"Oskar Samson Gudmundsson tar i sitt skrivande sig an livets stora frågor. Med integritet, språklig skicklighet och hög arbetsmoral söker hen efter det seriösa och det djupgående i gestaltandet av mänskligt handlande. Vägen kan ibland vara vindlande men genom sin målmedvetna förmåga att kombinera mod, fantasi och känslighet tar sig hen alltid vidare in i det okända, det som sällan eller aldrig har berättats. I en tid som behöver konst som inte är tvärsäker utan som söker vidare efter det vi ännu inte vet har Samson Gudmundssonmed sin skarpa nyfikna blick alla förutsättningar att bli en viktig röst på teaterscenerna såväl som inom film/tv och i kulturdebatten i stort."

Här kan du läsa mer om Jubelfonden och årets stipendiater