Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Petra Fransson

Skådespelandets radikala potential

Abstract

Med Skådespelandets radikala potential vill jag artikulera skådespelaren som upphovsman och en sådan positions utmaningar och möjligheter. Projektet navigerar i ett produktivt fält som undersöker spänningen mellan gestaltningsarbete inom ramen för den institutionella teatern och en praktik där den gestaltande kroppen också äger verkets idé. Tematiskt förflyttar det sig i en riktning från Kön och makt till Begär och möjlig existens och utgår från en politisk och filosofisk verklighet definierad av feminismen och fenomenologin. Materialen är kropp, dramatisk text och scenisk situation, metoden det konstnärliga arbetet och artefakten i huvudsak densamma som skådespelandets, dvs. spelögonblicket. Avhandlingsarbetet dokumenteras, analyseras och diskuteras ytterligare i text, ljud, video och bild.

Avhandlingsarbetet har två huvudsatser: Skådespelandet som hermeneutisk metod och Skådespelandet som omförhandling av jaget. Dessa satser svarar mot avhandlingens tes om hur skådespelandet kan verka radikalt:

  1. i en strukturell förskjutning där (text)tolkningen artikuleras av den gestaltande kroppen snarare än genom traditionella dramaturgiska modeller och
  2. i definitionen av den sceniska verkligheten som ett rum för förändring där förutsättningarna i hög utsträckning går att kontrollera, där kroppen kan träna sig i en frihet den annars inte äger och, på sikt, omförhandla sin och andra kroppars existens.

Arbetet drivs av ett intresse för kroppen som uttryck och kunskap, betonar kroppen som närvaro och frånvaro (i motsats till bild), förespråkar dialektik och ambivalens och problematiserar skådespelarens såväl strukturella som tidsliga och rumsliga låsning. Avhandlingen är en reaktion på hur den skådespelande kroppen blir präglad till stabilitet och framhåller det som ett såväl konstnärligt som demokratiskt problem.

Slutligen fungerar dramatisk text utan handling som en särskilt intressant metod för undersökningen; en dramatik som snarare verkar genom poetiska och musikaliska gestalter än linjära förlopp. Avhandlingens konstnärliga artikulation utgörs av tre uppsättningar på texter av Elfriede Jelinek: Rosamunde (2011), Väggen (2014) och Winterreise (2015/16). Skådespelandet ses här som ett arbete som, enligt Jelinek, innebär ”att konkretisera poesi”.

Research Presentation Petra Fransson

Petra Fransson

Petra Fransson får Carl Åkermans stipendium

Svenska Akademien har beslutat tilldela Petra Fransson Carl Åkermarks stipendium för år 2014.

Stipendiet, som utgår ur en fond donerad av Carl Åkermark (1888–1983), skall tilldelas förtjänta artister inom svensk teater. Prisbeloppet är 50 000 kronor.

Petra Fransson är skådespelare, verksam vid bland annat Helsingborgs Stadsteater och hos Teatr Weimar. Hon är en av grundarna till den i Malmö baserade scenkonstnärliga plattformen Avdelning 14. Sedan 2009 är Petra Fransson även doktorand vid Teaterhögskolan i Malmö där hon arbetar med avhandlingen Skådespelandets radikala potential.

http://www.thm.lu.se/forskning/petra-fransson

http://www.svenskaakademien.se/information/pressinformation/2014/carl-akermarks-stipendium