Vår historia

Teaterhögskolan i Malmö har sina rötter i den elevskola som bildades vid Malmö stadsteater 1944. Den ersattes 1964 av en självständig högskola, Statens scenskola i Malmö. 1977 blev den en del av Lunds universitet och fick sitt nuvarande namn, Teaterhögskolan i Malmö.

I över femtio år har Teaterhögskolan i Malmö utbildat skådespelare som verkat på svenska och internationella scener, i film, radio och tv och mer än 600 skådespelare har genom åren fått sin utbildning vid skolan.

Skolan har ett gediget rykte som en av Nordens ledande teaterutbildningar med ett tydligt metodiskt förhållningssätt, en medveten pedagogisk progression och en konsekvent syn på teaterns kunskapskärna som handlingsbaserad.

Sedan 2007 huserar skolan i Mazettis gamla chokladfabrik i centrala Malmö. På skolan finns den fullt utrustade Bryggeriteatern, där publika föreställningar kopplade till utbildningarna visas, och flertalet andra mindre studios för scenframställning.