Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Examensprojekt Konceptuell scenkonst 2022

Årets avgångsstudenter i Konceptuell scenkonst redovisade under mars och april månad 2022 sina examensprojekt.

Projekten redovisades i studio B på Teaterhögskolan, förutom Monster av Adrian Kautsky som redovisas på FRANK galleri, Ahlmansgatan 3.


Lars Lundin - Vacuus
22-23 mars

Selma Kjellsson - Heaven, Hell, Nothingness - a cabaret of death
25-26 mars

Henrik Sova - On the other side
29-30 mars

Liza Tegel - antigona fraser
5-6 april

Adrian Kautsky - MONSTER
8-9 april

Fredrika Pripp Moser - BA 22 FLYTANDE AFASI
8-9 april

affisch

Vacuus - Lars Lundin

En stjärnhimmel och titeln Vacuus

Vacuus betyder vakuum på latin.

Ett "riktigt" vakuum finns egentligen inte. I ett teoretiskt perfekt vakuum finns inga materiapartiklar alls, vilket är omöjligt att uppnå i praktiken. Men det vi kallar vakuum till vardags finns t.ex i glödlampor. I psykologiska dimensioner refereras "vakuum" vanligtvis till avsaknaden av något, som kan innebära lidande, obehag och stor sorg. Många sorgeupplevelser liknar vakuum. Det är som om livet inte berör, som att man är innesluten i en bubbla. Utanför bubblan pågår allt som vanligt.

Verket utgår ifrån statiska bilder. Med utgångspunkt i dessa byggs ett scenario upp. Det kan liknas vid konstgenren tableau vivant som betyder levande bild. Ljuset är en del av narrativet. Musik och ljud är på samma sätt med att skapa material. De narrativa komponenterna är: ljus, ljud, musik, scenografi, mänskliga kroppar och ord.

Medverkande: Maja Ellborg, Kalle Syri, Linda Blom
Regi: Lars Lundin
Ljusdesign/musikkomposition: Lars Lundin

tisdag 22 mars kl 19:00
onsdag 23 mars kl 13:00 och 19:00
Längd: ca 35 minuter

Lars Lundin har arbetat främst med fysisk teater i många år. Clown, mask och mim är grundläggande discipliner han använder sig av. Han blandar sin färdighet från mim med sin dansteknik. Lars har en förkärlek till minimalism och skapar musik och ljudbilder som ofta präglas av det. Musiken han gör använder han inte alltid på scenen. Musikskapandet målar fram inre bilder, som bidrar till att hitta andra vägar, nya vinklar, känslor och tankar till att göra teater och scenkonst med.


Heaven, Hell, Nothingness - a cabaret of death - Selma Kjellsson

Text: Heaven, hell, nothingness - a cabaret of death. Grå text mot mörk mönstrad bakgrund.

Heaven, Hell, Nothingness - a cabaret of death är en immersiv performanceföreställning, inspirerad av tre kabaréer i Paris under slutet av 1800-talet vars tema utgick ifrån föreställningar om döden och efterlivet: Cabaret du cielCabaret de Lénfer och Cabaret du néant.

Under detta performance får publiken uppleva de tre tillstånden heavenhell och nothingness i form av akter. Verket undersöker och gestaltar personliga, pop- och finkulturella, historiska och religiösa föreställningar om döden genom kabarén som plats och genre.

Medverkande: HillaMari, Axel Berger, Eira Fråidh, Isabella Linnea, Ingrid Långström Einarsson, Ridwan Khardinal, Viktor Binder, Miss Bernadette Weatherly, Måns Samuelsson, Oscar Toll, Adrian Katusky.

fredag 25 mars kl 19:30
lördag 26 mars kl 17:00
Längd: ca 60 minuter

Selma Kjellsson jobbar tvärdisciplinärt med musik, video och dans och har en bakgrund i immersiv och interaktiv performancekonst. Hon intresserar sig för erotik, dålig smak och hur vi ska vara tillsammans i världen.


On the other side - Henrik Sova

En del av en vit skjorta och kostym och ett blurrat ansikte mot svart bakgrund, titeln On the other side i vita versaler.

I början av terminen läste jag en artikel i en svensk dagstidning som fångade mitt intresse. I artikeln beskrev skribenten hur vi går mot ett ansiktslöst samhälle. - Kanske var hon aldrig där? frågar en äldre man i artikeln som är inlagd på ett sjukhus där han möter nya ansikten hela tiden. Ansiktena byts ut och patienterna hinner sällan eller aldrig bekanta sig med någon av de som vårdar dem.

I en annan situation möts vi av en röst när vi ringer eller chattar med ett företags kundtjänst. Rösten är trevlig och förtroendeingivande och man undrar vem denna människa egentligen är? Hur ser hen ut? Är det en verklig person jag pratar med? Vad gör hen med alla mina uppgifter? Man saknar ett ansikte att kunna utläsa. En del företag använder också en chattfigur eller en animerad hjälpreda.

En sådan person, figur eller röst kan jag själv utan vidare och godtrogen överlämna mig till, blottlägga min okunskap och även berätta mina svagheter för. Men. Vad händer om denna person inte bara är ansiktslös utan även samvetslös och försöker styra mig med ohederliga metoder?

Med anledning av händelserna i Ukraina och Europa har ett parallellt spår nyligen växt fram under mitt arbete med projektet. Jag har förstått att jag samtidigt velat undersöka gränsen mellan stark tro och vanföreställning. Dessa spår jag valt att integrera med varandra mynnar ut i någon slags psykologisk thriller.

Min scenkonst präglas av gräsrotskultur och aktivism. Jag reflekterar på samtiden - samhällsaktuella performance ofta med anknytning till medias nyhetsflöde och debatter. Jag söker efter orsak och verkan och undersöker samtidigt om jag kan finna andra perspektiv. Min praktik innefattar ett experimentellt sökande och samhällsanalytiska ifrågasättande vilket sammantaget ger min konst en samhällskritisk dimension.

I mitt arbete lockas jag även av det offentliga rummet. Här finns utrymme för att interagera med en bredare publik och skapa möten mellan människor som annars aldrig hade kommit i kontakt med varandra. Det här verket visas i studio B av praktiska skäl.

Jag ser mitt konstnärskap som ett pågående projekt där jag ständigt undersöker och interagerar med samhället. I detta verk arbetar jag också med publikdeltagande och med det utfall vi tillsammans skapar från gång till gång. Förhoppningsvis skaffar vi oss ännu ett perspektiv. På varandra. På livet. På något. 

Koncept: Henrik Sova
Medverkande: Henrik Sova med flera

Tack till Erik Pold, Tue Biering och Helene Björkman!

tisdag 29 mars kl 18:30
onsdag 30 mars kl 13:00 och 18:30
Längd: ca 40 minuter


antigona fraser - Liza Tegel

En vit bakgrund med en smal rand med en färgglad bild i mitten, randen är ett litet utsnitt av bilden till Adrian Kautskys verk Monster.

Ett koreografiskt verk av och med Liza Tegel.

Det senaste året har Liza Tegel tillsammans med Adrian Kautsky gjort en djupdykning i Sofokles klassiska tragedi Antigone, och de har stött på problem. Deras antigone-problem gjorde det nödvändigt för dem att klyva och splittra varje antigone-språk de stötte på. I splittringarna uppstod andra antigone-språk.

Antigone-språken splittrades av nödvändighet vidare. I nuläget har splittringarna två olika uttryck: antigona fraser och MONSTER. I MONSTER undersöker Adrian olika lager av verklighet genom varaktighet, rumsliga olikheter och temporalitet. I antigona fraser undersöker och utnyttjar Liza dansens abstrakta språk.

tisdag 5 april kl 19:00
onsdag 6 april kl 14:30 och 19:00
Längd: ca 30 minuter

Liza Tegel har en bakgrund i dans och koreografi. I sin praktik arbetar hon med improvisation, regler, repetition och lyssnande. Förutom det skriver hon poesi och "Antigone fan fiction" på internet.


MONSTER - Adrian Kautsky

En ihoptrasslad sladd med instuckna blommor.

Monster är inte tillfreds med tiden. De påstår sig lida av sprickor, problem och omöjliga rörelser. Monster påstår att alla upplevelser är "skenmanövrar, ledtrådar, avvikelser", att de har "ett, två, flera huvuden". Monster tror inte på ödesbestämda förlopp överhuvudtaget, de tror inte på sig själva och inte på dig heller.

Monster är ett durational performance som tar avstamp i Sofokles klassiska tragedi Antigone där Adrian Kautsky tillsammans med Liza Tegel grävt fram allt än de moraliska problem som dramat gestaltar.

Verket undersöker rumsliga situationer, objekt, temporalitet, språk och verklighet. Detta gestaltas genom ett flertal tablåer/akter som uppstår och lämnar spår där publiken bjuds in till att scrolla mellan de monstruösa rummens flöde.

Koncept: Adrian Kautsky
Antigone-expert, poet och huvud 2: Liza Tegel
Medverkande scenkonstnärer: Selma Kjellsson, Ingrid Långström Einarsson, Amanda Lebert, Widianne X, Julia Cechal, Chris Staudinger, Nora Wieser
Ljud Eira Fröjdh
Dramaturg: Hanna Westling
Producent: Avril Meehan
Publikvärd: Anna Berg
Snickare: Erik Hildorsson
Dokumentation: Veronica Nielsen

Handledare: Steinunn Knúts-Önnudóttir, Elin Lundgren

Stort tack till Tawanda Appiah, Elias Kautsky, FRANK

fredag 8 april kl 16:30, 17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 19:00, 19:30, 20:00
lördag 9 april kl 16:30, 17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 19:00, 19:30, 20:00

Verket pågår i sin helhet i åtta timmar fördelat på två dagar, insläpp varje halvtimme. 5 personer per insläpp.

Plats: FRANK Gallery & Studios, Ahlmansgatan 3, Malmö

Adrian Kautsky har bakgrund inom performance och visuella medier. Hans intresse är att skapa rumsliga situationer, "händelserum", och olika lager av verklighet.


BA 22 FLYTANDE AFASI - Fredrika Pripp Moser

Abstrakt illustration i blått och svart, med titel BA 22 FLYTANDE AFASI i versaler

BA 22 FLYTANDE AFASI är en föreställning som undersöker begreppet förståelse.

Visst är det det.

Det finns ett ensamt jag i en stagnerad verklighet. Jaget har fastnat i ett overkligt verkligt rum och smetats ut på väggarna och golvet, det droppar ner från taket.

Jag pratar med mig, det förstår jag väl.

"Vi behöver skaffa oss en gemensam erfarenhet, en grund att utgå ifrån och bygga vidare på." Nej, nej, nej.

Jag säger att jag går ut.

Jag talar inte så till mig!

Fastslå ett värde då dumbom.

Våra synapser delas inte, vi är ensamma. Det måste finnas något som är att förstå en annan människa och man måste av andra kunna bli förstådd. Måste. Måste. Måste.

Ska aldrig prata mer.

Vad ser ni? Individens konstitution utgår från att: inte av en annan kunna förstås.

Medverkande: Fredrika Pripp Moser
Scenografi och dramaturgi: Fredrika Pripp Moser, Michelle Holm

fredag 8 april kl 14:00 och 19:00
lördag 9 april kl 19:00
Längd: verket beräknas bli ca 45-60 minuter

Fredrika Pripp Moser är intresserad av mänsklig kommunikation och minnen. Hon förhåller sig till hur historien och minnet av en upplevelse skrivs och skrivs om, och försöker i sitt skapande nå in till kärnan av denna föränderlighet samt expandera och lyfta ut inre rum.