I det senaste numret av Lunds Universitets magasin, LUM, har journalisten Minna Wallén-Widung träffat Teaterhögskolans Annika Nyman. De diskuterar dramatik, hur man skriver det och hur man lär ut det.
Till skillnad från litterärt skrivande är dramatiken helt beroende av människor och av dem som läser in texten. Det är mötet mellan de människor som läser in texten som medskapar dess betydelse. Ja, det är en av de poänger Annika Nyman gör när hon beskriver dramatikens gåta, och de svårigheter med dramatiskt skrivande som hon lär ut till studenterna.
Wallén-Widung deltar under en repetition av föreställningen "Rädsla", en av tre delar i teaterfestivalen "IT´S A FAMILY AFFAIR" från våren 2024. Annika Nyman undervisar i dramatik och har bland annat handlett dramatikerstudenten Nanna Berner som skrivit verket. Tillsammans med skådespelarna experimenterar de med texten och omskapar den tillsammans. I artikeln går Annika Nyman in på djupet med vad kärnan i dramatiken är, och hennes eget förhållningssätt till den.
Från och med höstterminen 2024 kommer Annika Nyman ta över som programansvarig för dramatikerutbildningen från Fredrik Haller.
Läs hela artikeln här (s. 14-16).
Om Annika Nyman
Annika Nyman är dramatiker som författat ett antal verk sceniska verk och ljudeverk. Hennes verk har satts upp bland annat på Göteborgs Stadsteater och Månteatern i Lund, och av frigrupper som teater mutation (Malmö), Teatr Weimar (Malmö) och K.Polyfon (Stockholm).
Nyman är verksam som adjunkt på Teaterhögskolan i Malmö, där hon är utbildningsledare för dramatikerutbildningen. Som lärare är hon framaförallt verksam som handledare för studenternas konstnärliga arbete, men även i teori-undervisning, akademiskt skrivande och analys av dramatiska verk.
Disputerade vid Teaterhögskolan i Malmö 2023 med avhandlingen Handlingarnas sken – om litterär slitning i det dramatiska. I denna diskuterades framförallt en konflikt i det dramatiska skrivandes grundläggande premisser och de litterära utsvävningar som den skrivande aktiviteten inbjuder till. Tesen är att olika slags narrativitet – olika sätt att berätta – frambringar olika slags text. Genom att skriva två verk – Sysslolösa unga män med tillgång till vapen och Jag är Jago – görs slitningen produktiv.