Träffa vår nya kostymör

Ranin
Ranin Souliman. Foto: Nina Hansson

Ranin Souliman började som kostymör på Teaterhögskolan i januari och fick den kreativa ateljé som ligger i hjärtat av skolan som sin arbetsplats.

-Jag trivs jättebra i ateljén som är en varm och avslappande plats att vara i. Det märks att studenterna trivs här. Själv gillar jag också blandningen av konst, kläder och rekvisita som jobbet innebär.

Ranin
Ranin Souliman. Foto: Nina Hansson

Ranin är utbildad till konstnär i Syrien och arbetade som konstnär och bildlärare i hemlandet. Efter flytten till Sverige 2012 har hon gått en tillskärarutbildning och bland annat arbetat som lärare i scenkonst på Fridhems folkhögskola. Ateljén på Teaterhögskolan delar hon nu med kollegan Eva Hedblom.

-Vi har redan börjat kunna dela upp projekten mellan oss och jag var exempelvis ansvarig för skådespelartvåornas maskprojekt nu under våren (etyd 7, La Señora Macbeth). Nu har vi precis fått in en beställning skor och börjat förbereda den kommande examensproduktionen för skådespelartreorna (etyd 10, Brinn). Det är roligt eftersom det är så stor omväxling med nya projekt hela tiden.

skiss
Skiss över kommande kostymer

Mer info:

Ateljén på Teaterhögskolan består av kostymförråd och arbetsrum med symaskiner och plats för tillverkning m.m. Kostymörerna förser studenternas produktioner med allt som behövs i form av kostym och rekvisita.