Examensproduktion #1 Ibsendekonstruktion II: Brand

Spelperiod 9-18 mars

Ibsendekonstruktion II: Brand är en omskriven version av Henrik Ibsens pjäs Brand från 1865. Föreställningen handlar om hur ideal antingen kan stärka människor eller fjärma dem från varandra. Det är också en historia om hur utsatta människor vill ha starka ledare med enkla budskap för att känna sig trygga i tillvaron. På scen står sistaårsstudenterna på skådespelarprogrammet.

Brand skrevs av Henrik Ibsen 1865. Det är en berättelse om den idealistiska prästen Brand som offrar alla i sin närhet för sin kompromisslösa tro och som slutligen går under. I pjäsen möter vi konstnären Einar och hans fru Agnes. I pjäsen får vi också möta borgmästaren Olav som har som ambition att ta hand om de fattiga, rektorn Erling som är kär i doktorn Ingrid och de strävsamma byborna Sverre, Per och Tiril som lever i byn. Ibsens pjäs består av intressanta motsättningar. Brands mor Sonja väljer hellre att behålla sina pengar trots att hon är döende – medan hennes son inte vill hjälpa henne så länge hon inte ger bort alla pengar. I pjäsen blir den levnadsglade konstnären senare missionär.

Jörgen Dahlqvists Ibsendekonstruktion II: Brand  är ett försök att plocka isär Ibsens dramatik för att se vad som finns i strukturerna och i relationerna mellan de olika karaktärerna i pjäsen. Textarbetet utgår från ett tankeexperiment om vad som skulle hända om Tjechov skrev en Ibsenpjäs. Tanken är att de två har olika fokus i sin dramatik. Ibsens dramer handlar om livslögner som avtäcks i välskrivna intriger med starka symboler som metafor för berättelsen. I Brand är figurerna funktioner i ett drama om idealism samtidigt som en lavin finns uppe på berget. Tjechovs pjäser å andra sidan handlar om människor som längtar, och vars kärlek aldrig besvaras av den person det gäller.

Om Jörgen Dahlqvist

Jörgen Dahlqvist är dramatiker, regissör och doktorand vid Teaterhögskolan i Malmö. Han är konstnärlig ledare för Teatr Weimar sedan 2003 och har de senaste åren även arbetat på många institutionsteatrar - bland annat Dramaten, Helsingborgs stadsteater och Örebro Teater. Han har skrivit och regisserat ett femtiotal pjäser och ett flertal av dessa har även gästspelat internationellt. Ibsendekonstruktion I: Gengångare blev 2010 inbjuden till den internationella Ibsenfestivalen på Nationalteatret i Oslo.

I sin forskning fokuserar Jörgen Dahlqvist på nya sceniska format i skärningspunkten mellan det dokumentära och det fiktiva. Ibsendekonstruktion II: Brand är en del av hans doktorandprojekt.

Medverkande

Skådespelarprogrammets avgångsklass 2023
Adam Dahlström, Adam Kais, Dodona Imeri, Erik Lundholm, Filip Mrdjen Milosevic, Lydia Ahlsén, Markus Berg, Matilda Esselius, Mira af Ugglas, Nathaniel Hagos, Pascalle Arias Basualto.

Text, regi och visuellt koncept: Jörgen Dahlqvist
Ljusdesign: Thomas Dotzler
Kostym och rekvisita: Eva Hedblom, Ranin Souliman
Mask: Sandra Haraldsen
Tekniker: Thomas, Dotzler, Anna Hausenkamp
Grafisk design: Jan Petterson
Producent: Stina Engquist

Speltider och biljetter

Torsdag 9 mars premiär kl 19
Fredag 10 mars kl 19
Lördag 11 mars kl 19
Tisdag 14 mars kl 13
Onsdag 15 mars kl 19
Torsdag 16 mars kl 19
Fredag 17 mars kl 19
Lördag 18 mars kl 19

Föreställningen beräknas bli ca 3 timmar inklusive paus.
Foajén öppnar 30 minuter innan föreställningsstart.

Ordinarie pris: 100 kr/st

Köp biljetter hos Kulturcentralen

Gruppbokningar: utbildningar, föreningar med mera har möjlighet att boka plats utan kostnad. Kontakta biljettbokning [at] thm [dot] lu [dot] se (biljettbokning[at]thm[dot]lu[dot]se) för bokningsförfrågningar.

Observera: även om det är fullbokat är det ofta några som inte dyker upp, det går alltid att komma och chansa på att det blir platser över! Eventuella sena återbudsplatser säljs på plats i foajén (betalning via Swish, ej kontant eller med kort).

Föreställningsbilder

Person i vit tröja och skidbyxor håller i en ring som han tittar ner på

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Adam Dahlström

Ladda ner högupplöst bild

Två personer i vinterkläder tittar på varandra med intensiv blick

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Lydia Ahlsén

Ladda ner högupplöst bild

Person i mössa i dunkelt ljus

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Filip Mrdjen Milosevic

Ladda ner högupplöst bild

Två personer i vinterkläder på scen

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Adam Kais

Ladda ner högupplöst bild

Två personer i vinterkläder pratar

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Nathaniel Hagos

Ladda ner högupplöst bild

Matilda i vita kläder i mörkt scenljus

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Matilda Esselius

Ladda ner högupplöst bild

Person i vinterkläder med ljus bakom sig

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Pascalle Arias Basualto.

Ladda ner högupplöst bild

Person i jacka och tröja som pekar till höger

Foto: Jörgen Dahlqvist. På bilden: Erik Lundholm

Ladda ner högupplöst bild