Lansering av tidskrift för konstnärlig forskning i teater och performance

Hand som håller en blomma i stjälken. Fotografi.

Matter Journal släpps den 1 februari och lyfter samspelet mellan konst, pedagogik och ekologi. Tidskriften är ett resultat av All My Relations-lägret, där konstnärer och forskare delade metoder och idéer.

Det första numret av Matter Journal är ett eko från All My Relations, ett tredagars läger för konstnärer och forskare om ekologisk pedagogik, självkultivering och transformativa performancepraktiker. Lägret anordnades av Teaterhögskolan i Malmö på Gylleboverket, ett centrum för ekologisk konst, på den skånska landsbygden i augusti 2022.

Arrangemanget förenade människor som är intresserade av den transformativa kraften i konst och pedagogik i förhållande till ekologi och hållbarhet. Under evenemanget delade deltagarna sina metoder, idéer och visioner med varandra.

Det första numret av Teaterhögskolans forskningstidskrift är ett collage av reflektioner från evenemanget, i form av teckningar, foton, dikter, essäer, artiklar och ljud.

Det första numret av tidskriften Matter släpps den 1 februari.