Porträtt Annika Nyman

Annika Nyman

Universitetsadjunkt i dramatiskt skrivande

Porträtt Annika Nyman

i ett hus vid skogens slut

• Annika Nyman

Summary, in Swedish

Manus till teaterföreställningen i ett hus vid skogens slut som gjordes på Turteatern i Stockholm.

"Vid civilisationens ände tittar människan yrvaket upp. En ångest som liknar en tomhet dånar i hennes inre. Strategierna för distraktion fungerar inte längre. Information flödar in i henne utan att hitta fästpunkter, politiken är lika död som de för länge sedan bortglömda gudarna, och själva pengasystemet har visat sig vara fejk.

Människan står svarslös. Sedan springer hon till skogs. Men skogen är inte längre skogen. Träden i den har tätnat. Den luktar av vildsvin och harpest. Marken vibrerar. Och i brynet rantar en stuga runt på kycklingfötter.

i ett hus vid skogens slut är en odyssé genom sagan och mytologin och ett möte med deras häxor, kvinnomonster och underjordiska gudinnor."

• Lärare (Teaterhögskolan)

2023-11-10