dec
Konceptuell scenkonst: förstudier
Under andra terminen av tre på Konceptuell Scenkonst arbetar studenterna med förstudier till sina examensprojekt.
Ett interaktivt ljudverk, en mix mellan scenkonst och konsert, en studie av poptjejers känslohantering, en cartoon-inspirerad videoföreställning om kvinnokroppens kapitalisering, ett scenkonstrollspel och stora mängder teaterblod. Studenterna i KOS2 bjuder på en blandning av genrer, hybridformat, överraskande estetik, popkulturella referenser och politiska statements när de låter oss titta in i deras arbetsyta.
De 9 studenterna har i uppdrag att visa ett pågående arbete på max 20 minuter, vilket de gör i 6 olika verk. Som publik kan du ta del av tre verk åt gången.
Välkommen till en unik inblick i en scenkonstprocess!
Redovisningstider och medverkande:
Grupp 1: Maja Ellborg, Linda Blom, Emma Krafft, Per Holmqvist, Kalle Syri
torsdag 7 december kl 19:00
fredag 8 december kl 13:00
Grupp 2: Amanda Wahlström, Konrad Holmqvist, Em Lang, Sophia Krowicki
onsdag 13 december kl 19:00
torsdag 14 december kl 13:00
Längd: beräknad längd 60-90 minuter per tillfälle.
Foajén öppnar 30 min innan start.
Biljetter: fri entré, boka plats via Billetto
Boka plats till Konceptuell scenkonst: förstudier
Gruppbokningar (fler än 5 platser) och övriga bokningsfrågor: biljettbokning [at] thm [dot] lu [dot] se (biljettbokning[at]thm[dot]lu[dot]se)
Maja Ellborg, Linda Blom, Emma Krafft
Tre framtida popstjärnor gör debut på stora scenen på Teaterhögskolan i Malmö. Genom poptjejernas storslagna collab-konsert får publiken, tillsammans med tusentals fans, utlopp för den totalt överväldigande känslostorm som livet innebär. Verket undersöker hur vi hanterar känslor och vad ältande gör med oss. Poptjejer är den yttersta symbolen för detta. De skriver om sina känslor i låt efter låt, album efter album, turnerar år efter år. Och vi som lyssnar verkar inte tröttna på att kanalisera vårt ältande genom deras texter om kärlek och svek.
Per Holmqvist
"… tänk er att det aldrig är tyst. Miljontals röster finns i ditt huvud konstant. De vägleder dig, hjälper dig och behöver din röst för sina farhågor. Sen blir det tyst. Helt tyst. Du får inte längre veta hur kissnödig en annan kan vara, hur investerad en annan är i ett vetenskapligt projekt eller hur gott en annans middag smakar. Allt bara försvinner och du blir ensam med dina egna upplevelser och tankar."
Kalle Syri: INTRODUKTION
Introduktion är en förstudie som går ut på att utforska gestaltningen av förutbestämd och improviserande scenkonst.
Amanda Wahlström: Saknad är bara kärlek
Saknar är bara kärlek är ett utforskande av två av de största känslorna - saknad och kärlek. Genom blod, svett och tårar undersöker Amanda Wahlström vad det innebär att älska och vad det innebär att sörja, och om det de facto är det samma?
Konrad Holmqvist, Em Lang: Branching Paths
Vad kan rollspel och dess olika former tillföra scenkonsten? I vår förstudie utgår vi från frågeställningen "Hur kan deltagarbaserad scenkonst utvecklas utifrån de verktyg som choose-your-own-adventure-modellen erbjuder?"
Utifrån den frågan har vi skapat en föreställning där publiken får vara med och bygga narrativet. Branching Paths är ett verk där beslut och gruppdynamik ställs i fokus, och vi frågar oss om en berättelse har en större chans att påverka oss när vi får påverka den.
Sophia Krowicki: Bunny Needs Money Honey
Bunny Needs Money Honey är ett cartoon-inspirererat scenkonstverk med utgångspunkt i antihjälten Honey Bunny och hennes fascination inför de bättre bemedlade medborgarna. Vi följer hennes otaliga försök att samla ihop tillgångar som är stora nog för att tillfredsställa hennes kosmopolitiska behov. Verket undersöker kvinnans kropp som kapital, snabba cash och ekonomiska maktstruktur i det senmoderna samhället.
Om evenemanget
Plats:
Teaterhögskolan: studio A och B, Bergsgatan 31, Malmö
Kontakt:
stina [dot] engquist [at] thm [dot] lu [dot] se