Manus och dramaturgi med barn och unga

KUTE04 | FRISTÅENDE KURS | 7,5 HP

Vill du fördjupa dina textkunskaper i arbetet med scenkonst med barn och unga? Är du eller vill du bli verksam inom Kulturskolan eller annan verksamhet? Då är denna kurs något för dig!

Blått och rosa ljus riktat mot en scen. Foto.

Manus och dramaturgi för barn och unga riktar sig till dig som har erfarenhet av att jobba med barn och unga och vill utveckla dina manus- och textverktyg. Under kursen läser vi manus, går igenom hur en handlingsanalys genomförs, diskuterar hur vi väljer material till olika grupper samt ser över de materialutbud som finns tillgängliga. Vi tittar på hur man kan ta sig an en bearbetning av exempelvis en känd saga eller film. Studenterna får även prova att skriva egna dramatiska scener genom en grundläggande introduktion i dramatiskt skrivande samt centrala begrepp och verktyg.

Kursen fokuserar på att läsa manus skrivna specifikt för att framföras av barn och unga, samt några klassiker.

Kursen leds av dramatikern och regissören Robin Spegel och ges på halvtid med blandad undervisning i både grupp och med individuell handledning.

Kursens innehåll

Under kursen introduceras studenten i centrala begrepp för dramatiskt skrivande och dramaturgi som syftar till en grundläggande förmåga att med hjälp av dessa skriva en kortare dramatisk scen. I kursen studeras också hur begreppen kan användas för analys och förståelse av dramatik.

Kursens genomförande

Kursens undervisningsdelar består av föreläsningar, seminarier, skrivövningar och individuell handledning.

Kursens examination

Kursen examineras genom en avslutande skriftlig reflektion, samt studentens muntliga reflektioner under seminarier och workshops.

Om Robin Spegel

Robin är dramatiker och regissör, utbildad på dramatikerprogrammet på Teaterhögskolan i Malmö (kand. 2017). Sedan sin examen har Robin skrivit för bland annat Kulturhuset Stadsteatern Vällingby, Riksteatern, Malmö Stadsteater och SR Drama. Robin driver och arbetar återkommande med frigruppen CRUSH som gör interaktiva, platsspecifika hörlursverk och kvalitetsteatern, som arbetar främst med devising för, av och med ett hbtq*-community.

Fristående kurs på Teaterhögskolan.
Kursperiod: v23–32
Språk: Svenska
Grundläggande behörighet

Kursplan

Ola Johansson
Studierektor
ola [dot] johansson [at] thm [dot] lu [dot] se (ola[dot]johansson[at]thm[dot]lu[dot]se)

Kulturskoleklivet

Den här kursen är en del av Kulturskoleklivet, en möjlighet för dig med en konstnärlig utbildning att komplettera med kurser som förebereder dig för att undervisa barn och unga inom kulturskola.

Här kan du läsa mer om Kulturskoleklivet hos Kulturrådet