Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Redovisningar Konceptuell scenkonst 2020

Konceptuell scenkonst 2, december 2020

Marit Mevold - Petrichor II 
Tilde Jonasson - My friend she was fucking a fascist guy
Hanna Westling - Vård & Omsorg
Jonatan MattissonSvanmorden i Bunkeflo 
Agnes Sabel - Agnes Sabels REQUIEM 
Maya Brinell - DE FUTURA
Ingrid Långström Einarsson - Den Makabra Dansen 
Eik Leknesund Elnes - IN A SPACE I AM NOT


Marit Mevold 

Petrichor II 

Petrichor II är ett verk som bygger på en vidareutveckling och fördjupning av ett tidigare verk som behandlar identitet och minnen. Min undersökning kretsar kring förkroppsligade minnen som vi alla bär på. Frågor om hur pass sammankopplade och beroende mänskligheten är av varandra både på ett kosmiskt och världsligt plan är något som präglar mitt skapande.

KOS 2 redovisningar december 2020, Marit Mevold - "Petrichor II"
Marit Mevold - "Petrichor II"
Marit Mevold - Petrichor II, Konceptuell scenkonst december 2020
Marit Mevold - "Petrichor II", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Tilde Jonasson 

My friend she was fucking a fascist guy  

För två år sen fick jag se bilder på “Tysketöser” som får sitt hår avklippt, utan kontext kring vilka de var. Bilderna var så starka att jag ville veta mer. Detta är en mash-up/fragment av Katarina Frostensson, IS-krigares fruar, Tysketöser, Diktator-fruar och Pussy Riot medlemmen Nadya Tolokonnikovas kompis, som filtreras genom mig.  

KOS 2 redovisningar december 2020, Tilde Jonasson - "My friend she was fucking a fascist guy"
Tilde Jonasson - "My friend she was fucking a fascist guy"

 

Tilde Jonasson - My friend she was fucking a fascist guy, Konceptuell scenkonst december 2020
Tilde Jonasson - "My friend she was fucking a fascist guy", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Hanna Westling 

Vård & Omsorg 

 I mitt projekt Vård & Omsorg har jag arbetat med tysta, koreograferade partier, den monotona rörelsen, upprepningen av upprepningen. Jag har närmat mig frågan vad som händer när ett omsorgsarbete inte bara kräver en kroppslig beredskap utan också smälter samman med och tar det emotionella i anspråk. På scen finns två kroppar och ett hjälpmedel och fokus är på den fysiska förnimmelsen.

KOS 2 redovisningar december 2020, Hanna Westling - "Vård & Omsorg"
Hanna Westling - "Vård & Omsorg"
Hanna Westling - Vård och Omsorg, Konceptuell scenkonst december 2020
Hanna Westling - "Vård och Omsorg", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Jonatan Mattisson 

Svanmorden i Bunkeflo 

-en dansföreställning i tre akter 

Jag ville att "Svanmorden..." skulle vara som en fullständigt sönderspelad Stevie Nicks-skiva. Det blev någonting annat. 

KOS 2 redovisningar december 2020, Jonatan Mattisson - "Svanmorden i Bunkeflo"
Jonatan Mattisson - "Svanmorden i Bunkeflo"

 

Jonatan Mattisson - Svanmorden i Bunkeflo, Konceptuell scenkonst december 2020
Jonatan Mattisson - "Svanmorden i Bunkeflo", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Agnes Sabel 

Agnes Sabels REQUIEM 

I början var det en religiös rit. 1500-talets gregorianska sång hade som syfte att ena Europas gemensamma tro men istället blev det en plattform för musiker, tonernas konstnärer, att skapa sina egna verk. Idag är det långt ifrån religiöst. Texterna, kapitlen och dramaturgin används endast som ett ramverk, originaltexter blandas med nya, innehållet får andra budskap.  

I detta Requiem kommer istället teatern att ersätta den klassiska musiken. Med hjälp av mässans beståndsdelar berättas en historia om alldaglighet, otillräcklighet och fåfänga drömmar. Det är en hyllning och en förlikning.

KOS 2 redovisningar december 2020, Agnes Sabel - "Agnes Sabels REQUIEM"
Agnes Sabel - "Agnes Sabels REQUIEM"
Agnes Sabel - Agnes Sabels REQUIEM, Konceptuell scenkonst december 2020
Agnes Sabel - "Agnes Sabels REQUIEM", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Maya Brinell 

DE FUTURA 

De Futura är ett verk som siar om framtiden, närmare bestämt år 2021: 

“De gamla hederliga och något pedofila Scouterna kommer att bytas ut mot överlevnadskamp, där 3-åringar får lära sig allt från att göra upp eld med batterier från deras ipads, till att gratinera familjens chihuahua om krisen eller kriget kommer.” 

KOS 2 redovisningar december 2020, Maya Brinell - "DE FUTURA"
Maya Brinell - "DE FUTURA"

 

Maya Brinell - DE FUTURA, Konceptuell scenkonst december 2020
Maya Brinell - "DE FUTURA", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Ingrid Långström Einarsson  

Den Makabra Dansen 

Det där samtalet. När vi pratade om er som om ni inte fanns. Trots att samtalet handlade om att vi ville att ni skulle fortsätta finnas. Vi tog beslut om skuld, skam och skämdes över varandra. Kanske började vi också döma varandra. Plötsligt var avstånden så märkbara.  

Ett undersökande i ålder och relationen till förälder, ett barn, sitt barn, barnet vi är. Hur hanterar vi det interna, det innersta, när det blir exponerat av det externa? 

KOS 2 redovisningar december 2020, Ingrid Långström Einarsson - "Den Makabra Dansen"
Ingrid Långström Einarsson - "Den Makabra Dansen"

 

Ingrid Långström Einarsson - Den Makabra Dansen, Konceptuell scenkonst december 2020
Ingrid Långström Einarsson - "Den Makabra Dansen", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020

 


Eik Leknesund Elnes 

IN A SPACE I AM NOT 

(and the rythmless rythm of being) 

Verket er av Eik Leknesund Elnes (NO) & Lars Harald Leknesund Elnes (NO)

"In A Space I Am Not" er en publikums interagerende danseforestilling med utgangspunkt i normkritikk, queer identitet og somatiske øvelser. Kroppen ser og føles annerledes ut nå under pandemien, linjer og kurver gjennom offentlige rom navigeres med større bevissthet omkring de andre kroppene rundt oss - værket "In A Space I Am Not" har sprunget ut fra tanker omkring isolasjon og avstand, hvordan våres kropper former hinanden igjennnom blikk, og hvilken rolle "danseren" og "koreografen" har i ett samfunn hvor avstand og mangel på berørelse dominerer. I verket spør jeg; hvordan påvirker ditt blikk min kropp? Hva skaper frihet og hva skaper angst i offentlige og private rom og hvem er vi, når ingen kikker? Verket er ett ekteskap mellom somatisk improvisasjon, koreografi over avstand og fortellinger om en queer kropp." 

KOS 2 redovisningar december 2020, Eik Leknesund Elnes - IN A SPACE I AM NOT
Eik Leknesund Elnes - "IN A SPACE I AM NOT"

 

Eik Leknesund Elnes - IN A SPACE I AM NOT, Konceptuell scenkonst december 2020
Eik Leknesund Elnes - "IN A SPACE I AM NOT", föreställningsbild, Konceptuell scenkonst december 2020