Regi och scenisk gestaltning med barn och unga

KUTE01 | FRISTÅENDE KURS | 7,5 HP

Vill du utveckla din förståelse för de kunskaper som samverkar för att leda barn och unga deltagare i en kollektiv process mot en scenkonstföreställning? Då är denna kurs något för dig!

Abstrakt bild av scenljus. Fotografi.

Kursens innehåll

Kursen består av kollektiva och individuella övningar gällande val av material, framtagande av en planering och testande av steg i en process mot en scenkonstföreställning. Kursen innehåller läsning av och samtal om relevanta texter.

Kursens genomförande

Kursen ges i form av ett antal seminarier och workshoppar i grupp. Deltagande i dessa moment är obligatoriskt.

Förberedelsearbete görs enskilt inför undervisningstillfällena.

Kursens examination

Projektet examineras genom skriftlig reflektion i slutet av kursen samt studentens muntliga reflektioner under seminarier och workshoppar.

Förkunskapskrav

Information

Fristående kurs på Teaterhögskolan på halvfart. Vissa delar av undervisningen sker digitalt.
Kursperiod: v36–45
Språk: Svenska
Särskild behörighet: 60 hp inom konstnärlig eller pedagogisk utbildning, eller motsvarande professionell erfarenhet.

Kursplan

Ola Johansson
Studierektor
ola [dot] johansson [at] thm [dot] lu [dot] se (ola[dot]johansson[at]thm[dot]lu[dot]se)

Kulturskoleklivet

Den här kursen är en del av Kulturskoleklivet, en möjlighet för dig med en konstnärlig utbildning att komplettera med kurser som förebereder dig för att undervisa barn och unga inom kulturskola.

Här kan du läsa mer om Kulturskoleklivet hos Kulturrådet