Storyworlds i olika media - om dramaturgi och världsbyggande

SKÅN23 | FRISTÅENDE KURS | 4,5 HP

Vill du bygga en ny värld? I den här kursen introducerar vi konceptet världsbyggande utifrån ett dramaturgiskt perspektiv. Vilka olika konstnärliga metoder finns det för att skapa universum för spel, tv-serier och immersiva teaterföreställningar?

En bild med personer som ligger på golvet under en föreställning.

Processen att konstruera en imaginär värld hittar vi i skapandet av allt från romaner och rollspel till visuella medier som filmer, datorspel och serier. Vilka likheter och skillnader finns det i de olika konstformernas metoder för att sätta upp ramar för berättelser och deltagande att utspela sig i? I en komplex samtid kan världsbyggande vara en strategi för att kunna analysera mänsklig handling och föreställa sig nya sätt att leva.

Under kursen introducerar kursansvariga Emma Bexell begrepp och texter samt bjuder in internationella gäster som med exempel från sina konstnärliga praktiker exemplifierar metoder inom kunskapsfältet.

Om Emma Bexell

Emma Bexell är konstnärlig ledare för Bombina Bombast., ett turnerande scenkonstkompani med bas i Malmö som sedan starten 2011 har skapat verk för scen, film och virtual reality samt producerat ett escape room. Hennes konstnärliga praktik karaktäriseras av en nyfikenhet inför mötet mellan scenkonst och innovativa teknologier. Bombina Bombast har presenteras på festivaler och scener runt om i världen: teaterfestivaler i Europa, USA och Asien och filmfestivaler som Cannes och Sundance.   Bexell är också, tillsammans med Malmö Stadsteater, mottagare av Thaliapriset 2020 för föreställningen Ögonvittnen.

Fristående kurs på Teaterhögskolan.
Kursperiod: v.37– v.42
Språk: Svenska
Särskild behörighet: För tillträde till utbildningen krävs grundläggande behörighet samt 90 högskolepoäng med scenkonstnärlig inriktning eller motsvarande.

Kursplan

Ola Johansson
Studierektor
ola [dot] johansson [at] thm [dot] lu [dot] se (ola[dot]johansson[at]thm[dot]lu[dot]se)