Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

John Hanse. Foto

John Hanse

Gästlärare

John Hanse. Foto

En ny generation lärostycken : Frågor till de införstådda

A new generation of learning plays

Författare

  • John Hanse

Summary, in Swedish

Avhandlingen utgår från lärostycket som en historisk idé om en teater som produceras i förhållande till en politisk rörelse. Genom deltagande i det kollektiva skapandet av två teaterföreställningar, Våld & pedagogik och Kropp & straff, blir avhandlingsarbetet en del av lärandet i två samhälleliga fenomen, med syfte att svara på frågan: Hur kan jag delta i skapandet av en ny generation lärostycken? En utgångspunkt är en kritik av synsätt där teaterpublik ses som passiv och behöver aktiveras, eller okunnig och behöver upplysas. En annan utgångspunkt är att konst utgör en del av mänskligt lärande, även när inte lärandet är ett definierat mål. Som möjliga svar på frågan presenteras, genom reflektioner i och över arbetsprocessen, specifika konstnärliga kunskaper och resultat som kan undersökas och prövas av andra. De två föreställningarna, och erfarenheter från arbetet med dem, presenteras som exempel på sätt att tänka, agera, mötas och lära genom teater. Avhandlingsarbetet bidrar med konkreta exempel och beskrivningar av arbetsmetoder som appliceras och problematiseras i praktiskt arbete. Som en sammanfattning av lärdomar i avhandlingsarbetet och ett försök att peka ut en riktning framåt, presenteras fem principer för en ny generation lärostycken. Manusen som finns i avhandlingens avslutande del utgör både dokumentation av de två föreställningarna och manualer för att arbeta med dem.

Avdelning/ar

  • Teaterhögskolan i Malmö

Publiceringsår

2022-05-10

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Doctoral studies and research in fine and performing arts

Issue

28

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Malmö Faculty of Fine and Performing Arts, Lund University

Ämne

  • Performing Arts

Nyckelord

  • Learning play
  • Repertories of contention
  • Activist
  • Rightwing populism
  • Script
  • Instructed action
  • Directing
  • Collective
  • Riot
  • Audience
  • Spectator
  • Brecht
  • Acting
  • Extra-parliamentary left
  • Antifascism
  • Audience participation
  • Lärostycke
  • Konfliktrepertoar
  • Aktivist
  • Högerpopulism
  • Manus
  • Instruerad handling
  • Regi
  • Kollektiv
  • Upplopp
  • Publik
  • Brecht
  • Skådespeleri
  • Utomparlamentarisk vänster
  • Antifascism
  • Publikdeltagande

Status

Published

Projekt

  • Praktisk ideologi

Handledare

  • Kent Sjöström
  • Camilla Eeg-Tverbakk
  • Karmenlara Ely
  • Ebba Petrén

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1653-8617
  • ISBN: 978-91-8039-261-7
  • ISBN: 978-91-8039-262-4

Försvarsdatum

7 juni 2022

Försvarstid

13:00

Försvarsplats

Bryggeriteatern, Bergsgatan 31B, 214 22 Malmö

Opponent

  • Tiina Rosenberg (Professor)