Regissera konceptuell scenkonst med barn och unga

KUTE02 | FRISTÅENDE KURS | 7,5 HP

Är du intresserad av att jobba med scenkonst med barn och unga? Vill du lära dig mer om att använda konceptuella scenkonstmetoder? Är du eller vill du bli verksam inom Kulturskolan eller annan verksamhet? I så fall är denna kurs något för dig!

kos

Den här kursen fokuserar på att undersöka olika perspektiv och förhållningssätt till att regissera konceptuell scenkonst med barn och unga, samt till själva begreppet konceptuell scenkonst. Undervisningens bas är att pröva, reflektera, och sedan pröva igen. Tanken är att du som student ska få en egen, konkret förståelse för hur du kan använda dig av dessa förhållningssätt i din specifika praktik, och därmed utgöra en grund för att utveckla din egen metod. What ever works works!

Kursen kommer att ges på halvtid under 10 veckor. Undervisningen sker på dagtid med ett snitt på två undervisningstillfällen per vecka, till viss del kommer dessa tillfällen kunna anpassas efter kursdeltagarnas övriga förutsättningar. Kursen tillämpar en löpande examinering under hela perioden.

Kursen leds av Carina Ehrenholm

Carinas huvudsakliga inriktning består av att på olika sätt leda och utveckla konstnärliga processer som bland annat lärare, kreativ producent, regissör och dramaturg. Hon har en masterexamen i teater på Teaterhögskolan i Malmö med inriktning på hörspel och ljudverk och har även varit konstnärlig ledare för Turteatern i Kärrtorp samt arbetat som skådespelare.

Fristående kurs som ges på plats på halvfart under vårterminen.
Kursperiod: 18 mars – 2 juni 2024
Språk: Svenska
Särskild behörighet: 60 hp inom konstnärlig eller pedagogisk utbildning eller motsvarande professionell erfarenhet.

Kursplan

Marta Malmsten
Utbildningskoordinator
+46 40 32 55 67
marta [dot] malmsten [at] thm [dot] lu [dot] se (marta[dot]malmsten[at]thm[dot]lu[dot]se)

Kursen är stängd för anmälan

Kulturskoleklivet

Den här kursen är en del av Kulturskoleklivet, en möjlighet för dig med en konstnärlig utbildning att komplettera med kurser som förebereder dig för att undervisa barn och unga inom kulturskola.

Här kan du läsa mer om Kulturskoleklivet hos Kulturrådet