Teaterns teori och praktik

TTPA05 | TTPK10 | 90 HP

Obs! Det går inte längre att påbörja denna utbildning.

Teaterns teori och praktik är en grund-, fortsättning- samt kandidatkurs för dig som är nyfiken på att driva eller vara med och utveckla egna projekt, och att utforska nya former för scenkonst.

Scenkonsten har under de senaste åren börjat närma sig en mängd skiftande uttryck – spel- och deltagarkultur, aktivism och radiomediets podcasts för att nämna några. Teaterns teori och praktik befinner sig mitt i denna utveckling, och bygger på en lärandeprocess där studenten genom samtal, föreläsningar och praktiska övningar kontextualiserar såväl sitt egna som andras skapande.

Våra tidigare studenter arbetar idag som regissörer, dramatiker, dramaturger, producenter, kulturkritiker, scenografer m.m. Efter utbildningen har du en fördjupad förståelse för teatermediet och teaterns roll i samhället, samt ökade förutsättningar för att vara med att utveckla den nya scenkonsten och formulera de visioner som samtidens och framtidens scenkonstnärer kan navigera efter.

Teaterns teori och praktik är ett samarbete mellan Teaterhögskolan i Malmö och Språk- och litteraturcentrum i Lund (SOL).

Marta Malmsten
Utbildningskoordinator
Tel: +46 40 32 55 67
marta [dot] malmsten [at] thm [dot] lu [dot] se (marta[dot]malmsten[at]thm[dot]lu[dot]se)