Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

4 frågor till Erik Pold

Erik Pold

Erik Pold är vår nyanställda adjunkt i konceptuell scenkonst. Här får du veta lite grann om honom och varför han var angelägen om att få arbeta mer med Teaterhögskolan i Malmö.

Hej Erik, hur ser din yrkesbakgrund ut?

-Jag är från början utbildad inom dans och har en kandidatexamen från School for New Dance Development i Amsterdam (1994-98). Därtill är jag utbildad konst- och kulturledare. Jag är verksam som regissör, koreograf och performer i Danmark och internationellt, bland annat i LIMINAL och Gob Squad Arts Collective.

-Jag har också undervisat i en rad olika sammanhang och under de två senaste åren varit gästlärare på Teaterns teori och praktik samt Konceptuell scenkonst (THM).

Varför valde du att söka en anställning hos oss?

-Jag har verkligen uppskattat att vara gästlärare och tycker att de som studerar här är spännande som konstnärer och att min undervisning har resulterat i spännande scenkonstnärliga experiment. Så när det utlystes en 40 %-tjänst sökte jag den med detsamma eftersom det ger mig möjlighet att vara med och utveckla utbildningen och bli än mer involverad i THM.

-Därtill kan jag nu fokusera mer på konstnärlig utveckling och undervisning och producera färre föreställningar. Och det ska bli spännande att få större inblick i svensk scenkonst.

Vad är du mest nyfiken på i din nya tjänst?

-Undervisningen och de idéer och projekt som framtidens generation av scenkonstnärer kommer med är det jag är absolut mest fascinerad av i mitt jobb. Men jag är också nyfiken på hur vi fortsätter att utveckla utbildningen och ser fram emot det arbetet nu när vi utreder möjligheterna för att arbeta fram ett kandidatprogram i Konceptuell scenkonst.

-Teaterhögskolan i Malmö befinner sig i en spännande fas med många nya tankar inom konstnärlig forskning, jämlikhet (NAJS) och omstruktureringar av kurser. För mig är det intressant att vara med där det skapas nya visioner och dynamik.

Vilka samarbeten hoppas du på framöver?

-Jag är nyfiken på de andra utbildningsinriktningarna på skolan och hoppas att vi kan hitta samarbeten på tvärs över utbildningar och estetiker. Just nu är där en stark trend att tänka tvär-estetiskt och blanda exempelvis bild- och scenkonst. Performance och konceptuell scenkonst kännetecknar just denna trend, och det tycker jag är spännande.

-Jag vill också vara med och arbeta för att vi utbildar scenkonstnärer som når ut till nya publikgrupper genom att undersöka nya interaktiva konstnärliga format i exempelvis det offentliga rummet och genom digitala kanaler som sociala medier, smartphones, VR-teknologi och så vidare. Corona-pandemin har öppnat upp för nya intima digitala upplevelser som jag tycker att vi ska fortsätta att utveckla vid sidan av den levande scenkonsten (som vi lyckligtvis åter får uppleva).

-Slutligen är det publiken och möjligheten att undersöka och tänka nytt kring sociala gemenskaper som gör att scenkonsten fortsätter att fascinera mig. Den demokratiska bildningspotentialen är i mina ögon mer relevant än någonsin och Teaterhögskolan ger oss en fantastisk möjlighet att utveckla kraftfull scenkonst för framtiden.


Läs mer om kursen Konceptuell scenkonst