Lär känna vår Studierektor Ola Johansson

porträtt på person i ljusblå skjorta

Sedan augusti har Ola Johansson tagit sig an rollen som Studierektor på Teaterhögskolan i Malmö. Ola kommer närmst från rollen som Kulturråd vid svenska ambassaden i Peking. Tidigare har han varit anställd som Associate Professor in Contemporary Performance Practice vid Middlesex University i London samt som gästprofessor i Konstnärlig forskning vid Stockholm Konstnärliga högskola.

Hej Ola! Du är Studierektor på Teaterhögskolan sedan augusti. Hur har första tiden på skolan varit?

Intressant, intensiv och inspirerande! Skolan har en fin uppsättning program och kurser och jag har hittills hjälpt till med kvalitetsarbete, jämlikhetsarbete, internationalisering, fristående kurser och uppdragsutbildningar. Detta är andra gången jag arbetar vid en teaterhögskola och det känns bra att vara tillbaka i en utbildningsmiljö där lärare och studenter besitter så mångfunktionella förmågor och unika personliga kvaliteter.

Berätta lite mer om kursen Samtida internationell scenkonst som du leder på distans!

Det är en fristående kurs som gör nedslag i fem internationella kontexter i dialog med kulturaktörer på plats och med stöd i interkulturella diskurser, dekoloniserande reflektioner och innovativa estetiker. Förutom spännande organisationer och scenkonstnärer på fyra kontinenter omfattar kursen ett rikt spann av praktiker, från gatuteater och clown, tillämpad teater och immersiv scekonst, till regiteater och konceptuell dans. Och allt detta genom Zoom-möten!

Vad ser du mest fram emot i ditt uppdrag som studierektor?

Att få vara med om att utveckla högskolans framtida profil med ett fyraårigt skådespelarprogram och en ny masterutbildning, ett breddat kursutbud, en samlokalisering om några år i Varvsstaden tillsammans med konst- och musikinstitutionerna, nya samverkansformer i Sverige och internationellt och en skolmiljö där studenter och personal känner sig trygga nog att ta kreativa risker mot högkvalificerade och originella studie- och forskningsmål.