Nu förlänger vi skådespelarutbildningen

Person i vit skjorta som håller upp händerna
Examensproduktionen Hoppet vt 2023, Foto: Emmalisa Pauly

Från och med hösten 2024 erbjuder vi en fyraårig utbildning i skådespeleri. Målet är att vid sidan av träning för scenen erbjuda en mer gedigen kunskap om arbete framför kameran samt ge utrymme och tid för eget skapande.

Teaterhögskolan i Malmö har undersökt vilka behov som finns i en vidareutveckling av vårt kandidatprogram i skådespeleri för att bättre möta en bransch i förändring. Utöver den gedigna utbildning som vi redan erbjuder vill vi kunna ge studenterna utökad undervisning i skådespeleri framför kameran, musikdramatik och tid för att utveckla det egna konstnärliga arbetet.

Den nya utbildningen består av ett kandidatprogram i skådespeleri om 180 obligatoriska högskolepoäng och 60 frivilliga som ligger året innan examensåret. Undervisningen är upplagd som en sammanhängande helhet från den första terminen till den sista.

Den utökade utbildningen i skådespeleri ges från hösten 2024.