Ny doktorand på Teaterhögskolan - Jörgen Dahlqvist

Föreställningsbild med instrumentalist i förgrund och projektion av bebis som fond. Foto
Bild från föreställningen Arrival Cities: Hanoi som gästspelade i Vietnam 2015. Fotograf: Nguyen Giang Son

Teaterhögskolan i Malmös nya doktorand heter Jörgen Dahlqvist. Han kommer att tillträda sin tjänst den 1 april, 2021.
Jörgen är sedan tidigare känd på skolan då han som lektor i teater och samhälle de sista tre-fyra åren egentligen arbetat på alla olika program och kurser och på alla utbildningsnivåer (kandidat-, master och doktorandutbildning) på Teaterhögskolan. Han var även prefekt på skolan mellan 2009 och 2012 och har även varit projektledare för ett forskningsprojekt 2012-2014.

Jörgen Dahlqvists doktorandprojekt har tre delar.
Den första handlar om relationen mellan det dokumentära och det fiktiva. Hur kan vi skapa konstnärliga metoder som utvecklar scenkonsten med avseende materialinsamling, konceptutveckling och meningsskapande?
Det andra delen knyter an till den frågan och handlar om utforskandet av sceniska format och narrativ som översätts mellan olika media.
Den sista delen handlar om hur vi teatern kan bidra med kunskaper för att ta sig an samtidens samhälleliga och politiska utmaningar.

Jörgen Dahlqvist är dramatiker och regissör, men arbetar även som ljus-, ljud- och videodesigner. Han är konstnärlig ledare för Teatr Weimar som han också grundade 2003. Han har skrivit ett femtiotal pjäser som han satt upp och regisserat varav flera även gästspelat både i Sverige och internationellt. Han har de sista åren även arbetat på många större institutionsteatrar. Jörgen Dahlqvist var prefekt vid Teaterhögskolan i Malmö mellan 2009-2012 och har sedan dess varit anställd som lärare på skolan. Jörgen var projektledare för det konstnärliga forskningsprojektet ”Ögonblickets anatomi” med finansiering av Vetenskapsrådet 2012-2014.

Jörgen Dahlvist. Foto
Jörgen Dahlvist, Teaterhögskolan i Malmö