Stipendiater 2023

porträtt på sex personer med diplom och blommor

Vid terminsavslut på Teaterhögskolan delas en rad olika stipendier ut till studenter som stått för särskilda insatser under sin tid på skolan.

Lars Passgårds stipendium

För sin professionella strävan efter precis scenisk närvaro i gestaltandet och för sin målmedvetna förmåga att kombinera mod, fantasi och känslighet i arbetet med rollen tilldelas Matilda Esselius Lars Passgårds stipendium 2023.

Olle Linds stipendium

För sin förmåga att klokt och öppet reflektera över skådespelares villkor, samt för sin ambition att vända hinder till möjligheter och bidra till en ökad kunskapsnivå hos kolleger och arbetsgivare har Lydia Ahlsén utsetts till 2023 års mottagare av Olle Linds stipendium.

Hähnels stipendium

För sitt ambitiösa gestaltningsarbete där hon med stark integritet och en helt egen konstnärlig färg, alltid arbetar i samklang med ensemblen tilldelas Emelia Sallhag Hänhnels stipendium 2023

För sitt sökande efter det seriösa och det djupgående i gestaltandet av mänskligt handlande och för sitt ambitiösa arbete att fördjupa sina metoder för detta tilldelas Evelina Benedicks Hänhnels stipendium 2023.

Teaterhögskolans specialpris

Med 2023 års specialpris vill vi tacka Olivia Klang för ditt engagemang, inte bara för din egen klass, utan för Teaterhögskolan i Malmö som helhet. Med stort hjärta har du varit en samlande kraft. Driven av tydliga idéer men alltid vänlig och välkomnande har du gjort oss alla bättre.  Att du dessutom, under tiden, har utvecklats till en lysande scenkonstnär är enastående. Du är en riktig stjärna.

Stiftelsen Annik och Lars Leander

Vi har även glädjen meddela att 2023 års stipendium från Stiftelsen Annik och Lars Leander om 50 000 kr har tilldelats Filip Mrdjen Milosevic.