Teaterhögskolan medverkar på Bibu 2022

kvinna på scen
Foto: Pelle Hanæus

Teaterhögskolan medverkar med ett seminarium om klass och genus på Bibu den 20 maj i Helsingborg.

I seminariet kommer årskurs 1 från skådespelarprogrammet dela med sig av sitt undersökande kring klass och genus utifrån experimenterande med kostym. Karaktärer och situationer prövas, inspirerade av texter och textila material, samt av föreställningar om klass och genus. Det blir även en snutt ur en 1800-talspjäs, där studenterna arbetar med att ge kropp åt klass- och genusperspektiven.

Det kommer att finnas kostymer och material ur teaterhögskolans förråd som deltagarna bjuds in att experimentera med.

Pelle Hanæus, lärare, vem vänder ni er till med seminariet?

-Seminariet vänder sig till Bibus besökare, vilket inte bara är den svenska scenkonst-branschen i år, utan även alla många internationella gäster. Det pågår nämligen Assitej Artistic Gathering, med 300-500 unga scenkonstarbetare från många länder på årets Bibu.

Vad hoppas ni på för upplevelser och samtal?

-Vi hoppas på intressanta samtal om hur en på ett medvetet och nyskapande sätt kan gestalta klass och genus med hjälp av kostym och kroppsliga val på scenen. Och vi hoppas inspirera andra till arbete med mångfald genom att berätta om det pågående projekt vi har här på Teaterhögskolan.

-Jag har tidigare varit på Bibu och pratat om community-teater och hållit workshop om genusmedveten gestaltning med queera ungdomar. Det är ett fantastiskt sammanhang för möten och scenkonst.

Mer info: Bibu är en sex dagar lång scenkonstbiennal för barn/unga och alla som jobbar med scenkonst för barn och unga där det bästa, spetsigaste och mest intressanta från Sveriges scener och från världens alla hörn lyfts fram.

Till programpunkten på Bibus webbsida